Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

IRM: Så blir 2012

Publicerad: 6 Mars 2012, 09:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

IRM förutspår att reklammarknaden backar något i år jämfört med 2011.


IRM har skrivit ner sin prognos för 2012 en aning.

Nu spår man att reklammarknaden tappar 0,1 procent under 2012. Totalt väntas branschen omsätta 32 miljarder kronor, skriver IRM i ett pressmeddelande.

Tidigare har IRM förutspått en svag tillväxt på max 0,3 procent.

IRM tror att reklammarknaden tappar mest i början av året, framför allt på grund av den starka tillväxten i början av 2011. Under andra halvan av 2012 väntas dock marknaden vända uppåt igen.

Förflyttningen från tryckta till digitala medier fortsätter under 2012. Mest väntas mobilt och webb-tv öka.

Enligt prognosen växer internetannonseringen med 8 procent under 2012, medan printmedierna fortsätter nedgången som inleddes i slutet av 2011. Sökordsmarknadsföringen växer med 17 procent.

Tv-reklamen väntas växa svagt i början men återhämta sig och landa på omkring 4 procent i tillväxt under året. Printmedierna väntas dock tappa i förhållande till 2011.

- Utsikterna för allmänekonomin har försvagats något under den senaste tiden, vilket avspeglas i reklammarknadens tillväxttakt, men annonsörerna är snarare avvaktande än negativa till reklamåret 2012, säger IRMs analyschef Tobias Hedström i pressmeddelandet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.