Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

IRM:s glädjesiffor – reklamen slår rekord under 2011

Publicerad: 3 Mars 2011, 10:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Reklammarknaden kommer under 2011 att omsätta mer än under rekordåret 2008 – enligt IRM.


När lågkonjunkturen – med en rejäl annonskris som följd – slog till med full kraft var det många som tvivlade på om annonsinvesteringarna någonsin skulle återhämta sig till rekordnivån under 2008.

Enligt IRM:s nya prognos, som släpps i dag torsdag, kommer det att ske redan under 2011.

Tillväxten på reklammarknaden under 2011 bedöms landa på nära 6 procent. Totalt väntas annonsutrymme för 33 miljarder kronor säljas under året.

– När den svenska ekonomin nu går som tåget är farten på reklammarknaden fortsatt

mycket hög. Att marknaden bedöms växa med drygt 1,8 miljarder kronor i år talar sitt

tydliga språk, säger IRM:s VD Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

Starkast ökning förväntas ske inom följande områden:

• Mobilmarknadsföring

• Sökordsmarknadsföring.

• TV, som var ett av vinnarmedierna under 2010, fortsätter att öka starkt och slå nya omsättningsrekord 2011.

– Högtrycket på TV-marknaden och inom internetreklamen är allmänt känt, men nu ser vi att även dagspressen och flera andra medier fortsätter att öka sina intäkter under året, säger Magnus Anshelm i pressmeddelandet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.