Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

IRM: Marknaden upp 5,2 procent 2011

Publicerad: 30 November 2010, 10:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

IRM reviderar sin prognos för nästa år. Reklammarknaden spås nu växa med 5,2 procent.


IRM ser ingen avmattning i sikte för reklam- och mediemarknaden.

Mätinstitutet bedömer att den kraftfulla tillväxten under 2010 kommer att fortsätta året ut – och landa på 9 procent, i stället för prognosticerade 5 procent – samt att marknaden efter årsskiftet kommer att övergå i en "mer stabilt hög tillväxt".

Enligt IRM:s prognos ökar reklamintäkterna 2011 med 5,2 procent. IRM har tidigare spått en tillväxt på drygt 3 procent under nästa år, trots att institutet vid tidpunkten för den prognosen hade räknat med en betydligt mindre marknad 2010.

Nästa års största vinnare är mobilmarknadsföringen, som växer från låga nivåer. Även internet – och då både sök- och displayannonsering – spås öka med "stor kraft". Dagspressen och ett flertal andra medier bedöms uppvisa tillväxt under 2011.

I år beräknas tv-reklamen öka med 19 procent, vilket innebär att mediet drar in mer pengar i år än det tidigare rekordåret 2008. Tv är därmed ett av få medier som lyckas vinna tillbaka alla de pengar som försvann under krisåret 2009.

– Den historiska, och för prognosmakarna överraskande kraftiga, vändningen av Sveriges ekonomi har eldat på reklammarknaden rejält som under 2010. Trots en hel del orosmoln i Europa visar Sveriges ekonomi en fortsatt mycket kraftfull tillväxt, vilket ger nytt bränsle åt reklammarknaden, säger IRM:s vd Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.