Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

IRM: Inga tecken på avmattning

Publicerad: 17 November 2010, 10:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Tv-marknaden är glödhet och kanalhusen höjer priserna. Enligt IRM finns det inga tecken på att efterfrågan på tv-marknaden ska minska.


Ämnen i artikeln:

IRMMagnus AnselmMTGKanal 5TV3TV4

Enligt Mediebyråbarometern har tv-investeringarna ökat med 23,5 procent hittills i år. Det kan jämföras med marknaden i stort, som ökat med 18,4 procent.

Många tv-kanaler har varit slutsålda under hösten och fått tacka nej till annonsörernas reklampengar. Nu vill tv-husen höja sina priser, något som dagensmedia.se berättat om i flera artiklar.

– Om vi inte kan höja priserna nu har jag svårt att se när vi någonsin skulle kunna göra det, sa TV4:s biträdande försäljningsdirektör Carl Hemmingsson till dagensmedia.se igår.

Enligt IRM finns det inga tecken på att tv-markanden kommer att kylas av framöver.

– Vi ser inga signaler på det. Däremot kan jag inte dra slutsatsen att den kommer att fortsätta öka, säger vd:n Magnus Anshelm.

Under de senaste åren har det tillkommit fler tv-kanaler och möjligheter till lokal annonsering, vilket - tillsammans med lågkonjunkturen - lett till sänkta priser.

– När jag jobbade på mediebyrå för några år sedan sa man att om du inte har en miljon att lägga så bry dig inte om tv. Nu behöver man inte så stora volymer, säger Magnus Anshelm.

Samtidigt har nischkanalernas intåg gjort det lättare att målgruppsstyra tv-investeringarna. Och snart kommer fler kanaler, då TV4-Gruppen gör om TV400 till TV11 och Discovery lanserar TLC i Sverige.

– Tv går in i en ny fas. Det blir kanske inte fler kontakter att köpa, men det öppnar nya möjligheter och det blir lättare att hitta specifika målgrupper, säger Magnus Anshelm.

Mediebyråerna varnar nu tv-kanalerna för att höja priserna för mycket. Det är inte säkert att nyare kunder som provade tv under lågkonjunkturen och de som inte fick plats under våren och hösten, och fått testa andra medieslag, kommer tillbaka, heter det.

Magnus Anshelm igen:

– Det blir en dust om priserna framöver. Vi har sett en sänkning av kontaktkostnaderna vilket gjort att nya annonsörer kommit in. Om det blir en prishöjning samtidigt som det finns andra möjligheter, som utomhus, online och dagspress, kan det påverka. Men samtidigt tycks det ju inte vara något problem med efterfrågan just nu.

Om två veckor släpper IRM sin reviderade prognos för 2011.

– Vi kommer att höja prognosen för flera medieslag, inklusive tv, säger Magnus Anshelm.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.