Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Inte roligt att tappa förtroende"

Publicerad: 30 november 2011, 05:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:48

Bland Sveriges största tv-kanaler behåller SVT ett stort förtroende hos allmänheten. Samtidigt fortsätter kurvan gå nedåt för konkurrenterna TV4 och TV3.


Medieakademins förtroendebarometer visar att SVT har störst förtroende bland den svenska befolkningen. Kanalen tappar en procentenhet från förra året men har fortfarande stort förtroende hos runt tre fjärdedelar av svenskarna.

Huvudkonkurrenten TV4 tappade fyra procentenheter jämfört med ifjol. Därmed fortsätter kanalens nedåtgående trend med en minskning från 47 till 36 procent sedan 2008 – ett ras med elva procentenheter.

– Det är svårt för oss att göra en analys av den här undersökningen då vi på TV4 inte mäter på det sättet. Vi gör mätningar kring vårt varumärke i områdena preferens, kännedom, tänkbart märke och lojalitet. Enligt våra mätningar har vi framför allt märkt ett positivt trendbrott på området preferens, säger Gunnar Gidefeldt, kommunikationsdirektör för TV4-gruppen.

Han ser TV4:s placering i förtroendebarometern som en logisk position.

– Vi har i regel en mittenposition jämfört med övriga kanaler när det gäller förtroende. Som kommersiell kanal är det logiskt att förtroendet är lägre än för public service, men samtidigt har vi nyhetssändningar i vårt innehåll till skillnad från andra kommersiella kanaler som TV3 och Kanal 5, säger Gunnar Gidefeldt och fortsätter:

– Jag kan ju inte säga att det är roligt att TV4 tappar i förtroende. Men jag kan inte ge någon anledning till vad det beror på heller, säger han.

Samtidigt fortsätter TV3 sin kräftgång i förtroendebarometern med en bottennotering på 14 procent. Det är samma siffra som Arbetsförmedlingen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.