Rörligt
Innehållet avgörande för att vinna publiken – här är tv- och streamingbolagens strategier
Publicerad: 31 oktober 2022, 06:31
Kampen om tittarna hårdnar. För att vinna slaget om publiken gäller det att ha rätt innehåll. Under Dagens Medias temavecka om innehåll kartlägger vi tv- och streamingbolagens strategier. Här är alla artiklar:
Ämnen i artikeln:
Digitala temaveckorTema: Innehållskriget 2022Toppnyheter förmiddagWarner Bros DiscoveryTV4C MoreViaplay GroupMediavisionSVTIdolAllt mer pengar och resurser läggs på innehåll och rättigheter. Särskilt tydligt är detta förstås i tv- och streamingvärlden. Därför ägnar Dagens Media årets näst sista temavecka helt åt innehåll. Här hittar du alla artiklar som publiceras under temaveckan.
Här är framtidens hetaste tv-format
Fantasy och true crime, glittrig dragshow, skruvad dejting och influencers från sociala medier som gör succé i tv. Men även feelgood och HBTQ för unga. Så ser de hetaste trenderna ut på den buffé av innehåll och format som serveras under tv-mässan Mipcom i Cannes.
Streamingjättarna skiftar fokus – lönsamhet allt viktigare
Streamingjättarna drar åt svångremmen och framtiden inom tv-branschen stavas samproduktion och partnerskap. Intresset för AVOD och FAST är större än någonsin och samtidigt håller svensk och nordisk produktion ställningarna i turbulensen. Dagens Media rapporterar från ett glödhett Mipcom.
Tittarutvecklingen i år: Ras för linjär-tv – hundratals miljoner borta
Linjär-tittandet faller trots OS, fotbolls-EM och riksdagsval. Det innebär att hundratals miljoner kronor försvinner från tv-husen. Dagens Media kartlägger tv-tittandet hittills i år, både linjärt och online.
Tre år senare – så föll prognosen över tv-tittandet ut
Medierådgivaren Peter Nilsson, då på Vizeum och idag på Adon, gjorde 2019 en prognos över hur tv-tittandet skulle utvecklas tre år framåt. Så här har prognosen fallit ut.
Nystartade Creative Society räknar med att tredubbla intäkterna
Det relativt nystartade produktionsbolaget Creative Society har fått en flygande start – och backas av bland andra Camilla Läckberg. I år räknar bolaget med att tredubbla omsättningen. Grundaren Kristoffer Graci om:
✓ Vikten av att vara oberoende
✓ Att skapa en hållbar arbetsplats
✓ Krisens påverkan på produktionsbolagen
Stefan Melesko: Smärtgränsen för sporträttigheter har sedan länge passerats
Priset på sporträttigheterna har stigit och därmed blivit närmast omöjliga att räkna hem för tv-husen. Det menar mediedocenten Stefan Melesko, som har granskat och analyserat saken.
Sporten är en viktig del av innehållet för tv-husen och det spenderas mångmiljardbelopp på exklusiva rättigheter. C Mores rättighetschef Johan Cederqvist om ✓ Innehållsstrategierna ✓ Budstriderna ✓ Konkurrensen ✓ Prisbilden. Dessutom ger streamingexperten Jonas Birmé sin bild av utvecklingen.
Viaplay satsar mer på film: ”Vi ska bli en stor spelare på de marknader där vi går in”
Strategin att producera lokalt innehåll ligger fast för Viaplay. I år ska bolaget släppa minst 70 egna produktioner. Nästa år ska man även producera originalinnehåll i Nederländerna och Polen. ”Vi justerar vårt innehåll efter de marknader vi verkar på”, säger Viaplay Groups chief content officer Filippa Wallestam.
Så har TV4 förnyat ”Idol” för att hålla kvar tittarna
TV4:s flaggskepp ”Idol” är inne på säsong 18 men vad är egentligen hemligheten bakom att publiken flockas kring programmet – år efter år? Den exekutiva producenten Malin Knave om: ✓Nya greppen ✓Sociala mediers roll ✓Programmets styrka.
Warner Bros Discovery: ”Att spela för safe funkar inte”
Förändringens vind blåser hos nya jätten Warner Bros Discovery. Innehållsdirektören Axel Eriksson om: ✓ Hur sammanslagningen påverkar innehållsstrategin ✓ Linjärt vs online ✓ Tuffaste nöten att knäcka.
SVT om innehållssatsningarna: ”Högkaratigt utbud i alla genrer”
SVT var bland de första som erbjöd en streamingtjänst – men utbudet har exploderat och konkurrensen blir allt tuffare. Här förklarar SVT:s programdirektör Eva Beckman hur de ska locka publiken – hantera konkurrensen och vikten av svenskt innehåll.
Marie Nilsson: ”Vassaste vapnen i innehållskriget”
”Innehållet är avgörande” brukar det heta men vilka genrer är det egentligen som lockar nya kunder? Marie Nilsson på Mediavision bryter ned analysen i tre case: ”Maktens ringar”, ”House of the dragon” och Allsvenskan.
TV4: ”Kombinationen av innehåll väldigt viktig”
För TV4 är det viktigaste att ha ett brett innehållsutbud så att räckvidden blir stor. Kanaldirektören Fredrik Arefalk om: ✓Satsningen på profilnära program ✓Strategin för linjärt vs online ✓Konkurrensen för att nå genom bruset.
När kampen om publiken hårdnar väljer allt fler mediehus att spendera allt mer på innehåll och rättigheter. Särskilt tydligt är detta förstås i tv- och streamingvärlden, där svindlande summor är i omlopp. Hur ser motiven och strategierna ut? Svaren får du under Dagens Medias temavecka om innehåll, vecka 43.