Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Rörligt

”Inget annat än en succéstart”

Publicerad: 5 September 2011, 08:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Trots en lägre tittarsiffra än förra året är Fredrik Arefalk ”jublande glad över styrkebeskedet från Idol”.


Ämnen i artikeln:

SVTIdolTV4

Idol är ett av TV4:s absolut viktigaste programformat – och en mångmiljonaffär för kanalen bara i rena sponsorpengar. Inför gårdagens premiär, med nya programledare och delvis ny jury, var förväntningarna höga i TV4-huset.

Facit: 965 000 tittare, vilket gav en tittartidsandel på 35,8 procent i 12-59 år.

– Vi är jublande glada över styrkebeskedet från Idol i går, säger Fredrik Arefalk, programchef på TV4.

Trots att förra årets premiär lockade 1,1 miljoner tittare är han mycket nöjd.

– Det är en i många stycken starkare premiär än förra året. Vi hade högre rating i 15-39 år och även i 15-44 än förra året.

Konkurrenten SVT:s nya musikunderhållning ”Moraeus med mera” norpade, enligt Fredrik Arefalk, främst äldre tittare.

– Vi har färre 60-plussare. De tittade på SVT i går av naturliga skäl. Vi vinner i alla målgrupper under 60 år. För Idol är det extra viktigt att ligga starkt i 15-39 år. Detta är inget annat än en succéstart.

Programmet sågades av kvällspressens tyckare som tyckte att ”nya” Idol var ”mobbnings-tv” som hörde hemma 2004 snarare än 2011.

Men Fredrik Arefalk tar kritiken med ro.

– Vi är oerhört vana vid att inte vara recensenternas favoritprogram. Det är publiken som vi ska attrahera och där går programmet hem.

Vad tyckte du själv om premiäravsnittet?

– Vitalt och välproducerat. Alla nya personer lyfter verkligen programmet, och vi har lyckats med det vi ville få till: Förnyelse.           

Fredrik Arefalk gläds även åt ”Fångarna på fortet” – som levererade över miljonen tittare och slog SVT:s ”Gäster med gester”.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SVTIdolTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev