Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

”Inget annat än en succéstart”

Publicerad: 5 September 2011, 08:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Trots en lägre tittarsiffra än förra året är Fredrik Arefalk ”jublande glad över styrkebeskedet från Idol”.


Ämnen i artikeln:

SVTIdolTV4

Idol är ett av TV4:s absolut viktigaste programformat – och en mångmiljonaffär för kanalen bara i rena sponsorpengar. Inför gårdagens premiär, med nya programledare och delvis ny jury, var förväntningarna höga i TV4-huset.

Facit: 965 000 tittare, vilket gav en tittartidsandel på 35,8 procent i 12-59 år.

– Vi är jublande glada över styrkebeskedet från Idol i går, säger Fredrik Arefalk, programchef på TV4.

Trots att förra årets premiär lockade 1,1 miljoner tittare är han mycket nöjd.

– Det är en i många stycken starkare premiär än förra året. Vi hade högre rating i 15-39 år och även i 15-44 än förra året.

Konkurrenten SVT:s nya musikunderhållning ”Moraeus med mera” norpade, enligt Fredrik Arefalk, främst äldre tittare.

– Vi har färre 60-plussare. De tittade på SVT i går av naturliga skäl. Vi vinner i alla målgrupper under 60 år. För Idol är det extra viktigt att ligga starkt i 15-39 år. Detta är inget annat än en succéstart.

Programmet sågades av kvällspressens tyckare som tyckte att ”nya” Idol var ”mobbnings-tv” som hörde hemma 2004 snarare än 2011.

Men Fredrik Arefalk tar kritiken med ro.

– Vi är oerhört vana vid att inte vara recensenternas favoritprogram. Det är publiken som vi ska attrahera och där går programmet hem.

Vad tyckte du själv om premiäravsnittet?

– Vitalt och välproducerat. Alla nya personer lyfter verkligen programmet, och vi har lyckats med det vi ville få till: Förnyelse.           

Fredrik Arefalk gläds även åt ”Fångarna på fortet” – som levererade över miljonen tittare och slog SVT:s ”Gäster med gester”.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SVTIdolTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev