Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Inga EM-sändningar för TV4 2020

Publicerad: 17 Mars 2020, 13:29
Uppdaterad: 17 Mars 2020, 13:46

”Just nu är det ett otroligt intensivt nyhetsläge inom sporten givet allt som ställs in”, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

UPPDATERAD. TV4 och SVT går miste om populära fotbollssändningar när EM skjuts fram.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetTV4SVTFotbolls-EM

TV4 och C  More skulle tillsammans med SVT ha visat herrarnas fotbolls-EM i sommar, men nu skjuts mästerskapet fram till 2021, skriver DN

Även damernas EM, som skulle ha gått nästa år, skjuts fram. 

SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson tycker att det är bra att det i dag kom ett besked om mästerskapen.

– Jag tycker att det är bra att vi nu har det att förhålla oss till och därmed kan planera därefter. Beslutet är också naturligt sett till det rådande läget, säger hon och fortsätter:

– Samtidigt är det förstås jättetråkigt att miljontals tv-tittare som hade sett fram emot en grym fotbollssommar i SVT och TV4 inte får uppleva det.

LÄS MER: Mängder av inställd sport – så påverkas tv-husen av krisen 

På SVT Sport, precis som på alla andra sportredaktioner, har man den senaste tiden behövt förhålla sig till och ställa in en rad sändningar till följd av hur läget utvecklats runtom i världen på grund av coronautbrottet.

– Vi har den senaste 1,5 veckan ägnat oss åt att ställa in sportsändningar i samma takt som idrottsvärlden har behövt ställa in evenemangen. Så det här är tyvärr bara ett i raden av de tråkiga beslut vi har behövt fatta. Men i det här fallet har vi gjort en väldigt bra planering inför årets EM och den kommer vi att ha glädje av nästa år.

Vad får de inställda evenemangen för konsekvenser för sporten?

– Just nu innebär det att personal som skulle ha jobbat med våra livesändningar inte gör det. Tills vidare håller vi dock i gång sporten som vanligt och kommer att göra så ett tag till.

På sikt innebär turbulensen på sportområdet dock att personalen i större utsträckning kommer att få arbeta med nyhetsbevakningen i stället, säger Åsa Edlund Jönsson:

– På lördag och söndag kommer vi till exempel att sända ett extrainsatt program som heter ”Helgstudion” som görs av sportens personal men som kommer att hantera nyheter och samhällsfrågor kopplade till det som nu sker. Så de kommer att ägna sig åt journalistik och livesändningar precis som de är vana vid, men nu ta sig an samhällsfrågor på ett nytt sätt.

Du säger att sporten fortsätter som vanligt, men kan det bli aktuellt att göra förändringar i tablån längre fram?

– Just nu är det ett otroligt intensivt nyhetsläge inom sporten givet allt som ställs in och de konsekvenser det får för både svensk och internationell idrott. Så än så länge är det otroligt viktigt att vi fortsätter att ha en gedigen sportbevakning även om många sportevenemang är inställda. Men beroende på vad som sker framåt och hur nyhetsläget utvecklas kan vi behöva kika på det.

C More har redan drabbats hårt av inställda matcher vilket tvingat tv-huset att sänka sina priser avsevärt. Sporträttigheter som EM och VM innebär i regel höga tittarsiffror och stora annonspengar in för tv-husen. 

Dagens Media har sökt TV4 och C More för att bland annat få svar på hur de ska kompensera annonsörer som eventuellt har hunnit boka in sig i samband med matcherna, vad detta innebär i förlorade reklamintäkter, hur detta påverkar årsavtalsförhandlingarna och vad de ska fylla tablån med i stället.

TV4 väljer dock att inte kommentera saken närmare.

– Vi konstaterar att det här beslutet nu har tagits och har inga ytterligare kommentarer till det nu. Vi återkommer när vi har något nytt att berätta, skriver Charlie Forsberg, kommunikationschef TV4 Media, i ett svar till Dagens Media. 

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.