Rörligt
Influencers ska öka intresset för OS
Publicerad: 5 januari 2018, 06:00
Uppdaterad: 5 januari 2018, 08:27
Bild 1/2 Foto: Janne Naess och Flickr.
INNSBRUCK. Discovery flyger ner influencers till Pyeongchang – hoppas engagera yngre i spelen.
Discovery och Eurosport tar inte bara med programledare, kommentatorer och experter till vinter-OS om lite mer än en månad. Den här gången kommer även helt andra profiler följa med till de olympiska spelen, som ett led av Internationella olympiska kommitténs (IOK) önskemål om att öka intresset för de olympiska spelen bland yngre målgrupper.
Discovery, som sänder OS i hela Europa, har beslutat sig för att förstärka truppen med en rad influencers, för just syftet att försöka få yngre att få upp ögonen för spelen.
För Discovery Networks Swedens del innebär det att bland andra de svenska Youtube-profilerna Daniel Norlin och Sara Henrietta förstärker Discoverys OS-trupp till sydkoreanska Pyeongchang i början av februari.
Dagens Media erfar att flera profilerade programledare från Kanal 5:s underhållningsprogram kommer ingå i Discoverys influencerteam under OS.
– Vi är hemliga med den kompletta influencerlistan ett litet tag till så jag kan inte bekräfta några namn i dag, säger Dan Panas, kommunikationschef på Discovery, till Dagens Media.
I Discoverys stall av programledare, tillika starka influencers, finns bland andra Pernilla Wahlgren, Sofia Wistam, Bianca Ingrosso och Therése Lindgren.
– OS är ett fantastiskt fyrverkeri av prestationer, starka känslor, förväntningar, upplevelser – och både stora och små aspekter. Vår ambition är att göra OS mer tillgängligt och engagerade för alla tittare på fler plattformar och skärmar än någonsin. Det ska helt enkelt finnas så mycket som möjligt för alla och där spelar influencers en viktig roll, även om tyngdpunkten både måste och ska ligga i tävlingarna, säger Dan Panas och fortsätter:
– Rent sportsligt och bevakningsmässigt är vi ju redan otroligt starkt rustade med en stjärnspäckad och kunnig lineup på programledar- och kommentatorssidan, och med flera av Sveriges mest ikoniska olympier.
I Norge kommer publiken kunna följa två av landets kanske största youtubers, Dennis Vareide och Preben "Prebz" Mountain, som tillsammans med bland andra den tidigare skidåkaren Tomas Northug ska engagera ungdomar under OS i Sydkorea, för TVNorge och Eurosports räkning. Något som Kampanje var först med att rapportera om.