Inbromsning för HBO och Netflix

Tillväxten för SVOD bromsade in under årets andra kvartal.

Enligt en rapport från Mediavision har tillväxten för SVOD – subscription video on demand – minskat på den svenska marknaden under årets andra kvartal då tillväxten sjönk till 7 procent, jämfört med motsvarande period förra året.

Vid halvårsskiftet i år hade 1,5 miljoner hushåll i Sverige ett abonnemang på åtminstone en betald SVOD-tjänst.

”Det är en tydlig inbromsning i förhållande till första kvartalet och kan tolkas som ett tecken på att marknaden närmar sig mognad”, skriver analysföretaget i rapporten.

Mediavision förutser dock att tillväxten återigen tar fart under det tredje kvartalet. Anledningen är den sjunde säsongen av HBO Nordics ”Game of Thrones”, som hade premiär i juli. Inför det tredje kvartalet planerade nämligen nära 200 000 hushåll att köpa HBO Nordic, vilket är en ökning på cirka 50 procent jämfört med i fjol.

Det innebär också att HBO för första gången placerar sig överst på konsumenternas inköpslista av SVOD-tjänster – före marknadsledaren Netflix.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2017-08-29 11.58Uppdaterad 2017-08-29 11.58

Dela artikeln: