Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 29 Augusti 2017, 11:58
Uppdaterad: 29 Augusti 2017, 11:58
Tillväxten för SVOD bromsade in under årets andra kvartal.
Enligt en rapport från Mediavision har tillväxten för SVOD – subscription video on demand – minskat på den svenska marknaden under årets andra kvartal då tillväxten sjönk till 7 procent, jämfört med motsvarande period förra året.
Vid halvårsskiftet i år hade 1,5 miljoner hushåll i Sverige ett abonnemang på åtminstone en betald SVOD-tjänst.
”Det är en tydlig inbromsning i förhållande till första kvartalet och kan tolkas som ett tecken på att marknaden närmar sig mognad”, skriver analysföretaget i rapporten.
Mediavision förutser dock att tillväxten återigen tar fart under det tredje kvartalet. Anledningen är den sjunde säsongen av HBO Nordics ”Game of Thrones”, som hade premiär i juli. Inför det tredje kvartalet planerade nämligen nära 200 000 hushåll att köpa HBO Nordic, vilket är en ökning på cirka 50 procent jämfört med i fjol.
Det innebär också att HBO för första gången placerar sig överst på konsumenternas inköpslista av SVOD-tjänster – före marknadsledaren Netflix.