Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

IGTV ännu ingen hit för Instagram

Publicerad: 27 Augusti 2018, 07:27
Uppdaterad: 27 Augusti 2018, 08:52

IGTV lanserades den 20 juni.

Instagrams nya vertikala videoformat IGTV har fått en trög start. Sedan lanseringen i juni har antalet nedladdningar minskat med hela 94 procent.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebook

Det var den 20 juni som Instagram lanserade IGTV – ett vertikalt videoformat som både är ny app och en ny integrerad funktion på Instagram.

Formatet kan ses som en blandning av Instagram Stories och Youtube, då poängen är att få användare att spendera lite längre tid att titta på en video än på vanliga Instagram. Användare kan nämligen ladda upp videos som är hela 10 minuter, vilket får betrakats som ordentligt långt i sociala medier-världen.

När Instagram Stories lanserades år 2016 var Instagram snabba att gå ut med hur det nya formatet redan två månader senare hade lockat 100 miljoner användare.

Två månader efter IGTV:s lansering har Facebook dock ännu inte uttalat sig med några siffror, men enligt Techcrunch har IGTV-appen fått en tuff start.

Vid lanseringen nådde den sin topp som den 25:e populäraste Iphone-appen i USA med 2,5 miljoner nedladdningar på iOS och Android.

Sedan dess har dock appen dalat kraftigt till plats 1497. Antalet nedladdningar har sedan lanseringen minskat med hela 94 procent till endast 70 000 i veckan.

– Det är ett nytt format. Det är annorlunda. Vi måste vänta på att folk ska ta det till sig och det tar tid. Tänk på det på det här sättet: vi investerade precis i en startup som kallas IGTV, men det är litet och det är som Instagram var under sina tidiga dagar, säger Instagrams vd Kevin Systrom till Techcrunch.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev