Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

IFG satsar på e-sport – lanserar nytt format

Publicerad: 6 Oktober 2016, 09:03
Uppdaterad: 6 Oktober 2016, 09:12

Nystartade IFG – ett bolag bestående av personer med bakgrund inom produktion och mediesälj – hårdsatsar på e-sport. Robert Jönsson har värvats som creative director och under 2017 lanseras ett nytt format.


Bakom IFG står sex personer med bakgrund från affärs- och produktionsbolag. Nu rekryteras Robert Jönsson till rollen som creative director – ett led i satsningen på e-sport.

– E-sport är ett forum som det händer otroligt mycket kring. Vi har skapat ett nytt format, ett program om e-sport ska distribueras i den kanal där målgruppen finns, säger Fredrik Ivansson, vd.

Affärsidén är att verka inom områden som uppvisar tydlig tillväxt. Det gör e-sport.

– Det finns ett stort intresse och nyfikenhet kring vårt koncept att skapa nya intäkter i en bransch där alla letar. Vi har en modell som tar branschen framåt och ett av områdena vi fokuserar på är vad vi kallar e-sport entertainment, säger Fredrik Ivansson.

IFG arbetar därför på ett nytt format där affären nödvändigtvis inte kretsar kring banners, 30-sekunders reklam eller prerolls.

– Ta Idol som exempel. Där skapar de en stjärna. Men den som tjänar pengar på stjärnan är ju inte TV4. Formatet kommer sändas där tittarna finns, och målgruppen kanske inte direkt ser så mycket på linjär-tv, säger Fredrik Ivansson.

Robert Jönsson har en bakgrund inom tv-produktion och har producerat format som Idol, Let´s Dance och Big Brother. 2010 tog han över som programchef för Endemol Sverige.

– Som vi alla vet har det skett ett fundamentalt skifte i sättet att konsumera rörligt innehåll, och jag tror bara vi sett början på resan, vilket kommer tvinga alla i branschen att växla upp för att överleva. Jag brinner för att skapa nya idéer och ett område som känns otroligt spännande att göra ny underhållning av och för är e-sportvärlden. En målgrupp som också bjuder på helt nya distributionsmöjligheter, säger Robert Jönsson, Creative Director International Format Group i en kommentar.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.