Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Idrottsgalan backade i stenhård måndagkväll

Publicerad: 18 Januari 2011, 08:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Konkurrensen om tittarna var stenhård på måndagskvällen. Det sänkte TV3:s premiär "Rum för en stjärna" samtidigt som "Konferensresan" i Kanal 5 tappade stort.


Ämnen i artikeln:

MTG TVMax LagerbäckKanal 5TV3TV4

Januari är som dagensmedia.se tidigare berättat ovanligt späckad med egenproduktioner och stora format. Detta efter ett år med extremt hög efterfrågan på tv-reklam, där många kanaler varit slutsålda.

Måndagskvällen bjöd följdaktligen på en stenhård fajt mellan tv-husen.

"Idrottsgalan" i SVT1 blev vinnaren, med 1 759 000 tittare. Siffran är dock en försämring jämfört med förra året, då galan noterade 1 884 000.

Även TV4 bjöd på sport klockan 20.00, i handbollsmatchen mellan Sverige och Sydkorea. Den drabbningen drog 748 000. En halvtimme tidigare slog "Halv åtta hos mig" återigen rekord med en tittarsiffra på 1 015 000. Ratingen i TV4:s huvudmålgrupp 12-59 år blev 9,2.

Klockan 21.00 var det dags för TV3:s första premiär för året, Titans "Rum för en stjärna". I programmet hjälper inredarna Simon & Tomas olika kändisar att inreda hotellrum. 211 000 såg Pernila Wahlgrens alster igår kväll, vilket gav en rating på 2,8 i målgruppen 15-49 år. Populärast var programmet hos kvinnor 15-34 år där ratingen uppgick till 4,8.

– Rum för en stjärna är en pärla bland juveler, men igår var konkurrensen för hård. Vi sätter vårt hopp till nästa vecka, säger Max Lagerbäck, presschef på MTG TV.

TV3:s bästa notering för kvällen var annars "Top Model", som drog 329 000.

Kanal 5:s och Great works "Konferensresan" tappade 88 000 tittare från förra veckans premiär, till 124 000 tittare. Ratingen i målgruppen 15-44 år, som är Kanal 5:s huvudmålgrupp, blev runt 1,5.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.