Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Idétorka på tv-mässan

Publicerad: 16 April 2010, 09:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Mip TV i Cannes går mot sitt slut, och fyra tv-chefer summerar veckan som gått till Dagensmedia.se. ”Det finns ett behov av nya format, men de fanns inte representerade”, säger Lars Beckung, programchef på Kanal 5.


Det är den internationella tv-mässan Mip TV:s sista dag, men inköparna letar fortfarande efter de nya, banbrytande formaten.

– De stora formaten som alla letar efter är det rätt tomt av. Bolagen kör ganska safe och satsar mycket på retroformat, säger Cathrine Wiernik, exekutiv producent och formatinköpare på TV4.

Hon har dock snappat upp en trend som blivit något av en snackis under veckan.

– Det alla pratar om är konceptet ”The Frame”, en slags revival av Big Brother där man tar konceptet vidare genom att allt filmas med övervakningskameror. Det är extremt interaktivt där tittarna röstar via mobilen och på nätet

Nya varianter på gamla format är en trend som spanarna märkt av. Koncept som man vet fungerar vidareutvecklas och presenteras i ny förpackning.

– Olika typer av gameshows och retroformat, koncept som Blåsningen och Robinson, är en tydlig trend. Generellt känner man att inköparna blir fegare i lågkonjunktur, man eftersträvar trygghet, säger Lars Beckung.

Anton Glanzelius, programchef på TV4 Plus, tycker att branschen blivit mer ödmjuk och att de uteblivna nyheterna beror på att produktionsbolagen satsar på säkra kort i sämre tider.

– I och med lågkonjunkturen har det blivit ännu viktigare att formaten verkligen fungerar, man har blivit lite mer försiktiga och satsar på det som känns tryggt och säkert.

Han tycker dock att svenska produktionsbolag sticker ut och vågar mer.

– De svenska bolagen kommer med fler nya idéer än utländska bolag, och vågar presentera sådant som kanske inte passar in i mallen. Det är otroligt kul när det går så bra för Sverige, till exempel Sthlm-Cph som lyckas få till piloten i USA. Det triggar hela branschen och gör alla lite mer offensiva.

Lars Beckung är inne på samma linje.

– Svenska bolag hävdar sig väldigt bra mot utlandet, det snackas om de svenska formaten och de håller en väldigt bra nivå. Det är nog en kombination av en bra marknadsföring och att de levererar bra grejer.

Tv-folket är dock förtegna om huruvida några affärer har rotts i land.

– Av konkurrensskäl kan jag inte uttala mig om vi har köpt några programformat. Vi tittar på ett par, men det är sällan vi köper en licens direkt på plats. Man vill gärna hålla formatet en tid, fundera en stund, säger Cathrine Wiernik.

Enligt Mia Engström, försäljningschef på Strix, präglades vårens tv-mässa i Cannes präglas av en köplusta och ett sug efter nya programformat.

– Folk är mer köpbenägna än tidigare, och det finns ett behov av något   nytt. Det har varit mycket säkra kort under en lång tid, och det   börjar bli ont om nya programformat. Produktionsbolagen måste börja   fylla på sina programlager, säger hon.

Strix har under tv-mässan sålt in flera programformat till andra länder.

– För vår del har det varit en väldigt bra mässa, vi har gjort tre affärer. ”Klass 9A” har sålts till Australien och Frankrike, ”Harem” till Frankrike och en produktion från norska Strix; ”Norges mästare”, till Australien. Vi har även många intressenter på fler format, och vi kommer att fortsätta de diskussionerna på hemmaplan.

Har du sett några nya trender?

– Det många pratar om är ”The Frame”, ett nytt format som tar realitysåpan ett steg längre. Om det slår eller inte beror helt på vem som gör första produktionen och hur det hanteras, och hur det i slutändan faller ut. Annars är det fortsatt mycket spin-offer, på format som ”Lyxfällan” och ”Du är vad du äter”.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.