Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Idealisk situation att tala med målgruppen"

Publicerad: 29 september 2016, 13:35
Uppdaterad: 29 september 2016, 14:34

I SAMARBETE MED SF MEDIA. Arlas filmer för Yoggi kniper förstaplatsen under andra kvartalet. "Ett medieslag och produkt som går rakt in i hjärtat, säger Katarina Martinez Bergström, kundansvarig Carat.


När SF Media med hjälpa mätföretaget Nepa summerar årets andra kvartal står det klart att Arlas filmer för fruktyoghurten Yoggi fått allra bäst resultat.

72 procent av biopubliken svarar att de sett filmerna, 91 procent har förstått vem som är avsändare och 88 procent har förstått budskapet.

Payoffen i filmerna, som utspelar sig runt köksbordet, är "Sveriges godaste fruktyoghurt".

– Yoggi är ett starkt och lättsamt varumärke med fantastiska produkter. "Sveriges godaste fruktyoghurt" är ett enkelt och trovärdigt budskap som är lätt att ta till sig, i synnerhet när det presenteras på ett humoristiskt sätt som i vår film, säger Per Andersson, brand manager på Arla Foods.

Katarina Martinez Bergström är kundansvarig för Yoggi på mediebyrån Carat.

– Det här är ett kvitto på hur bra det kan bli när man kombinerar ett medieslag och en produkt som båda går rakt in i hjärtat, säger hon och fortsätter:

– För en konkurrensutsatt produkt som Yoggi är en kombination av taktiska kampanjer i breda räckviddsmedier och medieslag som möjliggör att både bygga varumärkespreferens och "brand love" A och O. I det senare fallet är bio helt klart överlägset.

Vad är det som gör att du menar att bio är överlägset när det kommer till "brand love"?

– Bio är verkligen bra på att beröra och skapa stora, varma och positiva känslor för annonsörer.

Per Andersson, Arla Foods:

– Biosalongen är en magisk liten värld, där humöret är högt och sinnena öppna. En idealisk situation att tala med målgruppen. Det är väldigt lite brus jämfört med andra kanaler. Publikens fokus är på filmduken, ingenting annat. Dessutom är det en generellt förväntansfull stämning i salongen, där mottagligheten är stor hos publiken, säger han.

SF Media delar varje kvartal ut priset "Bäst på bio" till den reklamfilm som fått högst värden i effektmätningar av bioreklam.

Det är biopubliken som tycker till och svarar på frågor. Yoggis kampanj har tagits fram av TBWA och produktionsbolaget B-reel.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.