Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Ica om "Cindys" avhopp: "Otroligt engagemang runt det"

Publicerad: 22 januari 2014, 09:32
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:50

Icas marknadsdirektör om reaktionerna på "Ica-Cindys" avhopp


Ämnen i artikeln:

ICA

I måndags kunde Dagens Media berätta att skådespelerskan Cecilia Forss, som spelar "Ica-Cindy" i Kings långkörare för dagligvarujätten, lämnar reklamsåpan.

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Nyheten om "Ica-Cindys" sorti spred sig snabbt i medierna och till Aftonbladet sa Cecilia Forss att "folk på gatan gråter".

Håkan Sjöstrand, marknadsdirektör på Ica, har fått ta emot många reaktioner på avhoppet.

– De reaktioner vi har fått visar att det är en oerhört uppskattad karaktär och det känner vi oss stolta och glada över. Jag tycker också att det är tråkigt att hon slutar.

Vad har reaktionerna varit?

– Jag har fått lite mejl direkt till mig om att folk tycker att det är tråkigt. Och samtidigt hör många av sig och säger att de kan tänka sig att ta rollen. Det är ett otroligt engagemang runt det här. Det är någonting kring konceptet, som funnits sen 2001, som visar att det lever och är uppskattat. Det är en bekräftelse på det, säger Håkan Sjöstrand.

Hans ambition är att reklamkonceptet ska hålla i minst tio år till.

– Att det blir de här reaktionerna kring reklam visar att bra reklam verkligen fungerar. Det är ett väldigt hårt omfattande arbete vi gör för att hela tiden utveckla konceptet.

Utmaningen är att ta ut konceptet i digitala kanaler.

– Vi tänker långsiktigt, men det ställer jättestora krav på oss. När konceptet lanserades 2001 fanns det två sätt att ta emot rörlig bild – tv och bio. Nu krävs det att vi utvecklar det i nya plattformar. Det är häftigt och utmanande men vi ser att det vi gör fungerar. En annan viktig framgångsfaktor är vårt långsiktiga och tajta samarbete med vår byrå King.

 

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ICA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev