Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

I dag fyller text-tv 40 år

Publicerad: 23 September 2014, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Investeringarna och annonspriset sjunker när en älskad mediekanal, text-tv, passerar 40-strecket.


För 40 år sedan – 23 september 1974 – inledde BBC sina text-tv-sändningar Ceefax, med rubriker som skulle vara 33 tecken långa, skriver BBC. 2012 skrotade BBC Ceefax.

I Sverige, där SVT införde text-tv några år senare, 1979, kom mediets storhetstid på 1990-talet. Då hade SVT som mest omkring tre miljoner tittare dagligen, enligt SVT.

De största sidorna var då, och är fortfarande, startsidan 100 samt den klassiska 377, med sportresultat.

Förra året köptes reklamplats i text-tv för 7 miljoner kronor. Det är en minskning med 27,2 procent jämfört med 2012, enligt Institutet för Reklam- och Mediestatistik.

Med fler kanaler tappar text-tv i relevans och möjligheterna är begränsade. Detta har parallellt inneburit att det blivit billigare att annonsera.

Men, även om investeringarna går ner så är det trots allt en av få kanaler som stått sig i 40 år, säger Fredrik Karlsson, försäljningsansvarig för text-tv på Newsfactory, som sköter annonsförsäljning i all kommersiell text-tv i Sverige samt Viasat 4 och TV3 i Norge.

– Det kanske inte är det häftigaste mediet, men det är faktiskt mer interaktivt medie än man kan tro. Vi har till exempel utvecklat sms-tjänster, där man direkt får kontakt med kunden. Men visst är det tufft, det är det, säger Fredrik Karlsson till Dagens Media.

Ett av problemen för text-tv är svårigheten att mäta räckvidd. Newsfactory lutar sig mot siffror från Orvesto, som säger att kommersiell text-tv i dag har 3,7 miljoner användare per vecka.

– Det är en envägskommunikation så det går inte att se sidvisningar. Och idag vill ju alla mäta. Men de annonsörer vi har kvar är bra annonsörer, många av dem har vi haft i 20 år. ATG är en sådan till exempel. För TV4 är travet starkt.

Har du uppmärksammat 40-årsdagen idag?

– Jag har firat med en bulle idag. Jag fick den av en kollega.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.