Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Hushållen spenderar mer på medietjänster

Publicerad: 4 Maj 2020, 13:05

Svenska hushåll betalar i snitt 425 kronor per månad (exklusive public service-avgiften) för rörlig bild.

Vi bränner allt mer pengar på rörlig bild, men också på ljud och text. Det visar Mediavisions analys av hushållens medieköp första kvartalet 2020.


Ämnen i artikeln:

Mediavision

De svenska hushållen betalade under årets första kvartal 5 procent mer för medier jämfört med för ett år sedan, trots en inflationstakt på ~1 procent.

Mest pengar lägger vi på rörlig bild, men det ökar även inom ljud och text. Och trots att printläsarna minskar ökar hushållens utgifter i kategorin dagspress.

I snitt lade hushållen 655 kronor på medietjänster under det första kvartalet. Av de pengar vi spenderar på medier läggs 70 procent på digitala tjänster. Under samma period betalade hushållen cirka 760 kronor för så kallade ”accesskostnader”, dvs hushållets kostnader för bredband och mobiltelefoni.

 

Utslaget på de olika kategorierna betalar hushållen 425 kronor för rörlig bild, 90 för ljudmedier som exempelvis Spotify och 140 för textmedier som tidningar och magasin.

När Mediavision bryter ned rörlig bild visar det sig att mest pengar, cirka 200 kronor per månad, hamnar hos traditionell betal-TV. Samtidigt spenderar hushållen omkring 115 kronor i månaden på streamingtjänster.

– Det är en fortsatt mycket påtaglig transformation inom samtliga mediekategorier. Och naturligtvis glädjande att notera att tidningsmarknaden ser en digital tillväxt och att den just nu ser ut att delvis kompensera för tappet i lösnummerförsäljning, säger Mediavisions vd Marie Nilsson i en kommentar.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.