Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Hoppas det innebär att vi får förnyat förtroende inom genren"

Publicerad: 29 December 2016, 14:33
Uppdaterad: 29 December 2016, 14:39

"Jag tror att det handlar om sagovärlden och äventyret, de mystiska små varelserna, tomtar och troll. Det attraherar en väldigt stor publik. Givetvis har det även att göra med att det är så otroligt välgjort in i minsta detalj, välskrivet och välregisserat", säger Kristoffer Graci om framgången med "Selmas Saga". Foto: Ulrika Malm / SVT

"Selmas Saga" blev den mest sedda julkalendern någonsin. Kristoffer Graci, vd för Nordisk Film TV som producerat kalendern, berättar om vad mottagandet betyder för bolaget – dessutom att man redan nu jobbar på ett par nya julkalender-uppslag.


Ämnen i artikeln:

SVTNordisk Film TV

Årets julkalender "Selmas saga" blev en riktig tittarsuccé med en genomsnittlig tittarsiffra på 2,5 miljoner i broadcast per avsnitt, och nästan 500 000 på webben.

Det gör "Selmas Saga" till den mest sedda julkalendern genom tiderna, berättade SVT igår.

Kristoffer Graci, vd för Nordisk Film TV som producerat Selmas Saga, berättade för Dagens Media inför premiären om drömmen att lyckas slå förra årets succé "Tusen år till julafton". Med facit i hand menar att han det känns "fantastiskt":

– Vi är otroligt glada och stolta på alla sätt och vis.

Vad tror du har varit framgångsfaktorn?

– Jag tror att det handlar om sagovärlden och äventyret, de mystiska små varelserna, tomtar och troll. Det attraherar en väldigt stor publik. Givetvis har det även att göra med att det är så otroligt välgjort in i minsta detalj, välskrivet och välregisserat. Det är många bitar som spelar in i framgången.

Vilka reaktioner har du själv fått på "Selmas Saga"?

– De reaktioner som nått mig har faktiskt uteslutande varit positiva. Folk har skrivit långa mejl och tackat för den bästa julkalendern någonsin och vi har fått bilder på barn som stickat sin egen Selma-mössa. Selma-karaktären är överlag väldigt älskad, antagligen mycket tack vare hjältinnedragen: hon är den där tuffingen som vågar bryta normer och ta modiga beslut. Många barn vill ”vara” Selma.

Vad betyder det goda mottagandet för Nordisk Film TV?

– Det vet vi ju inte riktigt än, men jag hoppas att det kommer innebära att vi får förnyat förtroende inom familjedrama, som är den typen av drama vi gärna vill fortsätta producera även framåt. Vi är redan starka inom genren, bland annat genom att vi gjort "Familjen Rysberg", men förhoppningen är att det här underlättar för oss ännu mer.

Kan det bli fler julkalendrar för Nordisk Film TV i framtiden?

– Absolut, vi jobbar redan nu på ett par nya julkalender-uppslag. Att producera julkalendern är ett prestigeuppdrag som ger uppmärksamhet och credd till bolaget. Är det rätt historia och rätt läge är vi definitivt sugna på att göra fler framåt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTNordisk Film TV

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.