Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 4 Juli 2018, 09:43
Uppdaterad: 4 Juli 2018, 10:50
Sverige tog hem segern i åttondelsfinalen mot Schweiz. Bild: Skärmdump från TV4 Play
UPPDATERAD. Intresset för fotbolls-VM har växt under åren. När Sverige tog hem segern mot Schweiz i åttondelsfinalen tittade 2,6 miljoner.
Gårdagens VM-match mot Schweiz som slutade med att Sverige gick vidare till kvartsfinal, nådde ännu högre nivåer än åttondelsfinalerna under VM 1994 och 2002.
Siffror från MMS visar att när matchen sändes i TV4 klockan 16.00 igår tisdag drog den en publik på 2 638 000 tittare – och då mäter MMS inte det stora tillsammans-tittandet.
Toppade gjorde tittningen i andra halvlek på över 3,2 miljoner i publik och med en tittartidsandel på 89 procent. Det gav också TV4 all time high för dygnsandel på 63 procent för TV4 som kanal.
År | Åttondelsfinaler | Publik |
1994 | Sverige - Saudiarabien | 1 851 000 |
2002 | Sverige - Senegal | 2 575 000 |
2018 | Sverige - Schweiz | 2 638 000 |
– Att tittandet på fotbolls-VM skulle bli stort visste många och att vi trots så mycket fotbollstittande på stan och online når ännu högre nivåer än 1994 och 2002 är anmärkningsvärt. Tv- mediets dragningskraft som lägereld vid stora evenemang har med andra ord inte försvagats utan står sig stark i konkurrensen om vår tid. Svenskarna har fotbollsfeber och vi lär får se nya tittarrekord, för ett fotbolls-VM, under den kommande kvartsfinalen mot England, säger MMS vd Magnus Anshelm.