Hetast på Mipcom 2018

Nordiska produktioner lockar stort – men den stora frågan kvarstår: Hur ska branschen överleva hotet från streamingjättarna?

Världens största event för global tv och digitalt innehåll – Mipcom – har precis gått av stapeln  i Cannes.

Tv-kanaler, produktionsbolag, media, kreatörer och distributörer från hela världen samlades på den franska rivieran för att nätverka och göra affärer.  Närmare bestämt 8000 branschaktörer lockades i år till mässan enligt arrangören Reedmidem.

Den hetaste frågan fortsätter att vara hotet från streamingjättarna, och hur hur branschen ska agera för att överleva konkurrensen.

De starkaste trenderna i år stavas Dans. Närmare bestämt realitysprogram med danstema. Även realityshow om graviditet och surrogatmödraskap visade sig vara en stark trend i år. Hett var även stora dramaproduktioner i sci fi-miljö.

Dessutom forsätter nordiska produktioner att locka stort. TV4s och C Mores "Dirigenten”  var några av de svenska produktionerna som det pratades det om, liksom MTG Studios fantasythriller ”Eldmärkt”.

Läs hela artikeln om de hetaste trenderna på Mipcom, i Dagens Media Insikt, vecka 42.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-10-19 09.52Uppdaterad 2018-10-19 11.12