Henriette Zeuchner blir ny vd för Discovery Networks Sweden

2017-03-30 10:16  

Henriette Zeuchner blir ny vd för Discovery Networks Sweden och tar plats i ledningen för Discovery Nordics Regional Management Team.

Henriette Zeuchner kommer närmast från rollen som vd för Berling Media AB och har dessförinnan haft flera tunga roller inom den svenska mediabranschen, däribland inom HBO och Canal +.

I pressmeddelandet står det dock att hon ännu inte vill ge några vidare kommentar kring uppdraget med hänsyn till nuvarande arbetet på Berling Media. Hon kliver officiellt på som vd den 1 september.

– Jag är väldigt glad att Henriette ansluter till mitt nordiska team som vd för den svenska organisationen. Henriette har lång erfarenhet av media- och telekomindustrin och har med sig ett strategiskt tänk som kommer att vara ovärderligt i hennes nya roll, säger Mike Lang, President International Development, Digital & Discovery Nordics, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Hennes senaste arbete med att transformerera och effektivisera bokförlagsbranschen på ett imponerade sätt visar att hon är helt rätt person att leda arbetet kring den digitala omställning som Sverige är mitt inne i just nu. Jag är fullkomligt övertygad om att Henriette kommer att leda vårt svenska team till framgång.

Innan Henriette Zeuchner anslöt till Berling Media var hon med och introducerade och utvecklade HBO:s streamingtjänst på den nordiska marknaden. Hon har även arbetat för Arthur D. Little och för IBM samt varit marknadschef för Net 1 och Country Manager för CANAL +.

– Discovery Networks är en av de ledande underhållningstjänsterna i Sverige. Förvärvet av de olympiska spelen för de kommande åtta åren och nu Allsvenskan och Superettan, gör dessutom bolaget till ett av de mest kraftfulla mediaföretagen i landet och Norden i allmänhet. Därför känns det definitivt som att jag tar mig an en oerhört spännande roll i branschen just nu, säger Henriette Zeuchner i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Det faktum att tv-branschen går igenom en otrolig transformation är också en bidragande orsak till att jag väljer den här utmaningen och jag hoppas kunna använda några av mina tidigare erfarenheter i min nya roll. Discovery har genomgående visat en vilja att investera i innehåll, inte minst i lokalproducerad underhållning och sport. Företaget är också villigt att förnya sig och ta risker och jag vet att det finns många duktiga människor i det nordiska teamet såväl som i Discovery och Eurosports digitala organisation. Därför är jag övertygad om att vi har muskler och rätt förutsättningar för att lyckas i framtiden.

Det var i april förra året som Dagens Media kunde avslöja att den tidigare vd:n Jonas Sjögren beslutat att lämna företaget. Under tiden har Harald Strömme, vd för Discovery Networks Norway, lett svenska Discovery under en övergångsperiod fram tills han för en knapp månad sedan aviserade sin avgång.

Henriette Zeuchner sitter i styrelsen för svenska skogsbolaget Holmen AB samt i lokaltidningskoncernen NTM, Norrköpings Tidningars Media AB. 2015 fick hon pris på Megawards för ”en av de snabbaste digitala omvandlingarna av ett svenskt medieföretag”.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt