Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

"Hela marknaden börjar backa"

Investeringarna på den nordiska mediemarknaden börjar ge vika, enligt Mediacoms tv-chef Patrick Wallin. Samtidigt fortsätter tv att ta en allt större andel av de totala medieinvesteringarna.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 05 November 2012, 12:17
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:06

Ämnen i artikeln:

MediacomSBS TVMTG TVTV4-gruppen

Enligt siffror framtagna av mediebyrån Mediacoms tv-chef Patrick Wallin visar den nordiska mediemarknaden tecken på att backa.

Samtliga nordiska länder visar på negativa siffror för investeringarna första till tredje kvartalet i år jämfört med förra året. Sverige har dock minskat minst och ligger endast på en minskning på 0,5 procent.

– Spontant så kan jag säga att det känns som att konjunkturen är lite svajigare inför nästa år än den har varit på länge. Tidigare har Sverige och Norge hållit emot bra, men nu börjar det backa på hela marknaden. Vi ser en avmattning av investeringar i hela Norden, säger Patrick Wallin till dagensmedia.se.

Som väntat så backar hela printsegmentet, såväl dagspress, fackpress som magasin.

– Det är en trend som fortsätter. Det beror på flera underliggande problem. Man tappar en del av investeringarna, men också läsare och räckvidder. Samtidigt har man vissa typer av kostnader som snarare ökar. Tidningarnas sätt att hantera det på är att försöka hitta en affär på nätet, men det påskyndar kanske den tryckta tidningens problem. Nästa år kommer det nog att bli ännu värre, säger Patrick Wallin.

Samtidigt ökar online ordentligt, speciellt i Norge. För hela Norden ökar online med 10 procent.

Tv fortsätter att öka, men visar ändå tendenser till att stagnera. För Sverige ligger ökningen på 5,4 procent och för Norge 6,8 procent. Tv backar dock i både Danmark och Finland, med 5,3 respektive 0,2 procent.

– Tv fortsätter att ta andelar, men andelar av en mindre kaka. En anledning kan vara att produktionen av tv-reklam blir billigare. Både sponsorskap, webb-tv, vanliga spotar och lokalt har utvecklats och blivit mer tillgängligt för alla annonsörer, säger Patrick Wallin.

Vad gäller tv-tittandet så ligger PUT-nivån (People using Television) ganska stabilt över mätperioden. Det har skett en mindre minskning i alla länder utöver Finland, där tv-tittandet har ökat något.

Enligt Mediacoms analys har SBS TV haft en god utveckling i samtliga nordiska länder. Utvecklingen tros också fortsätta under resten av året.

– Jag skulle säga att vinnaren i Norden de tre första kvartalen är SBS, som försvarar sina andelar i samtliga länder, säger Patrick Wallin.

För TV4-Gruppen är resultatet sämre än väntat. Enligt Mediacom backar mediehuset i de flesta målgrupper, även de manliga målgrupper där TV4-Gruppen gjort stora investeringar, såsom fotbolls-EM och ishockey-VM.

– TV4 har inte drabbats av jättelika regressioner, men om man ser på de tre första kvartalen ser det inte jättebra ut. Sportevenemangen gick jättebra, men de har ändå inte lyckats öka sina tittartidsandelar. De stora satsningarna måste klara sig bra nästa år. De måste också lyckas lyfta nischkanalernas tittande om de som hus ska kunna växa, säger Patrick Wallin.

MTG har generellt sett haft ett problematiskt år, särskilt flaggskeppet TV3. Mediehuset visar dock en viss uppgång under oktober. Enligt Mediacom är det dock för tidigt att säga om denna trend kommer att hålla i sig.

– MTG har haft jätteproblem i Norge, problem i Sverige och det går inte bra i Danmark. De har haft det tungt en längre period. Man hoppas att en tydligare kanalstrategi och långsiktighet kommer att löna sig, säger Patrick Wallin.

De kommerisella mediehusens tittande de tre första kvartalen 2012 (procentuell förändring jämfört med 2011)

Totalt tittande (put):

TV4-Gruppen TV4, Sjuan, TV11,TV4 Fakta, TV4film, TV4sport)   

A3+   -2%

A15-44   -9%                                        

W15-49   -8%                                           

M15-49  +-0%

MTG TV (TV3, TV6, TV8, TV10)

A3+   -4%                         

A15-44   -7%                                        

W15-49   -6%                                      

M15-49  -14%

SBS TV (Kanal5, Kanal9)

A3+    -7%                                       

A15-44    +-0%                                       

W15-49    +-0%                                          

M15-49  +-0%

Tittarandelar, Sverige:

TV4-gruppen (TV4, Sjuan, TV11, TV4Fakta, TV4film, TV4Sport)

A3+   -4%

A15-44   -7%

W15-49   -7%

M15-49  -2%

MTG TV (TV3, TV6, TV8, TV10)

A3+   -6%

A15-44   -8%

W15-49   -8%

M15-49  -14% 

SBS TV (Kanal5, Kanal9)

A3+    -4%

A15-44    +2%

W15-49    +2%

M15-49  +5%

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.