Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

HD ger Kent Ekeroth rätt om järnrörsfilmen

Publicerad: 18 mars 2020, 09:33

Foto: Foto: Riksdagen/Wikimedia.

SVT ska ersätta den tidigare riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) för att public service-bolaget – utan hans tillåtelse – publicerat ”järnrörsfilmen”.

Ämnen i artikeln:

SVTKent EkerothSD

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Patent- och marknadsöverdomstolen har tidigare konstaterat att SVT bröt mot upphovsrätten när bolaget publicerade sekvenser och bilder ur Kent Ekeroths film från det så kallade ”järnrörsbråket” som inträffade på Kungsgatan i Stockholm juni 2010.

Domen överklagades dock av SVT i augusti 2019. Men nu står det klart att Högsta domstolen (HD) går på samma linje.

”Det allmänna informationsintresset hindrar inte en rätt till ersättning enligt upphovsrättslagen för den otillåtna användningen av mobilfilmen”, skriver HD på sin sajt.

SVT ska därför ge Kent Ekeroth upphovsrättsersättning samt betala hans rättegångskostnader i Högsta domstolen som uppgår till omkring 80.000 svenska kronor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev