Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

HBO Nordic vinner marknadsandelar efter stor reklamoffensiv

Publicerad: 30 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

HBO Nordic har ökat marknadsföringen ordentligt – och plockar nu marknadsandelar.


Dagens Media har tidigare berättat om hur Netflix, med hjälp av massiv marknadsföring, har kopplat greppet om de svenska tv-hushållen.

Men på senare tid har HBO Nordic gått framåt.

Enligt Mediavision bröts Netflix tillväxt under andra kvartal­et i år, och i stället är det HBO som växer snabbast av alla.

100 000 nya hushåll har i år skaffat HBO Nordic, vilket innebär att tjänsten nu på allvar börjar utmana Netflix och Viaplay i toppen, enligt Mediavision.

En förklaring kan vara att HBO har biffat upp marknadsföringen. Under januari-augusti 2013 investerade företaget 2 miljoner kronor brutto i medier, exklusive internet, vilket kan jämföras med 50 miljoner under motsvarande period i år.

Det innebär att HBO har gjort mer reklam än Netflix, som i år har ökat 11 procent till 49 miljoner.

HBO har fokuserat på att lyfta fram de stora serierna, som ”Game of thrones” och ”True detective”, berättar marknadschefen Anders Tullgren. Enligt Marie Nilsson, vd på Media­vision, ger det resultat.

– HBO har haft stora titlar och en tydlig, väldigt titelorienterad marknadsföring med ett osedvanligt starkt kort i ”Game of thrones”, säger hon.

Marknadsföringen blir alltmer viktig, eftersom det är en marknad med låga trösklar och en tilltagande mognad.

– Nu kommer verkligen reklamkriget, det är nu det börjar, säger Marie Nilsson.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.