Rörligt
HBO Nordic: "Vi ser det inte som att vi är i konkurrens med Netflix och Viaplay"
Publicerad: 2 oktober 2014, 06:18
Uppdaterad: 19 september 2016, 06:52
UPPDATERAD. HBO Nordic vinner marknadsandelar i Sverige. För Dagens Media berättar bolagets nye marknadschef om hur de jobbar.
Ämnen i artikeln:
HBO NordicI senaste numret av Dagens Medias tidning, kan du läsa om HBO Nordics massiva ökning av marknadsföringen i Sverige, och hur tjänsten i år har vuxit sig starkare i konkurrensen.
Nu berättar Anders Tullgren, senior vice president pr & marketing på HBO Nordic, om hur bolaget jobbar.
– Vår ambition är att ha de flesta, bästa och senaste serierna på vår tjänst och det arbetar vi konsekvent med i vår kommunikation, säger han, och fortsätter:
– Vi lanserar väldigt mycket nytt innehåll löpande över året på vår tjänst, och vi arbetar kontinuerligt med vår kommunikation för att driva kännedom om både tjänsten och alla de serier som vi erbjuder. Nu erbjuder vi alla nya kunder att prova tjänsten utan kostnad, och vi kan se att många som provar upptäcker hur många bra serier vi har och väljer att fortsätta som kund.
Vad har ni tryckt på i marknadsföringen?
– Utöver att marknadsföra de stora event-serierna som "Game of thrones", "True Detective", med flera, arbetar vi mycket med att lyfta bredden i vårt utbud och visa att vi har alla säsonger och avsnitt av de flesta serier som vi erbjuder. Vi fokuserar på att vara den bästa och mest kompletta streamingtjänsten för dem som gillar serier.
– Jag tror att fler och fler kommer att uppskatta att välja vad man vill se, och när man vill titta. Nu talar vi även mycket om möjligheten att prova tjänsten utan kostnad, vilket många uppskattar.
Vilka medier har varit viktigast?
– Vi jobbar med de flesta medier, från tv, outdoor till online, social media och events. I Sverige har vi haft ett samarbete med Tele2 som har bidragit till att skapa uppmärksamhet och kännedom om HBO Nordic och vår tjänst.
Hur ser ni på konkurrensen från Netflix, Viaplay och andra aktörer? Vad talar för HBO i det långa loppet?
– Vi ser det inte som att vi är i konkurrens med Netflix, Viaplay andra streamingtjänster. Streamingtjänster växer generellt och vi vet att vårt innehåll tilltalar många människor. Det är en utveckling som kommer att forstätta.
– Vi tror starkt på vårt unika innehåll och erbjudande. Vi tror på vår affärsmodell, och vi kommer att fortsätta att satsa hårt på att leva upp till vår tagline ”The Home of Series” och se till att vi är bäst på serier.
HBO Nordics tidigare pr- och marknadschef Christel Lindgren har nyligen lämnat bolaget. Anders Tullgren vill inte säga något om varför.
– Det stämmer att Christel har slutat hos oss. I övrigt har jag inga kommentarer, säger han.
Till Dagens Media berättar Christel Lindgren att hon har gått till jobbet som presschef på Stockholms Filmfestival.
LÄS OCKSÅ:
FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER: