Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

HBO Nordic växer snabbast – enskilda titlar avgör

Publicerad: 5 September 2019, 08:30

I kampen mellan strömningsjättarna är det inte bara mängden av filmer och tv-serier som spelar roll. HBO Nordic visade på rakettillväxt under andra kvartalet – och det beror till stor del på deras exklusiva titlar. Det slår Mediavision fast i en ny rapport.


Ämnen i artikeln:

HBOHBO NordicMediavisionNetflix

Under årets andra kvartal var HBO Nordic den strömningstjänst i Sverige som växte mest, med en tillväxt på 50 procent jämfört med samma period i fjol. Det motsvarar en ökning på drygt 200 000 hushåll.  

Netflix är fortfarande störst, och kunde visa en tillväxt på 14 procent jämfört med andra kvartalet föregående år. 

Det slår konsult- och analysföretaget Mediavision fast i en färsk rapport. 

– Vi följer alla aktörer på strömningsmarknaden noga, och har gjort det i många år. Nu går marknaden in i en period av sannolikt ännu större konkurrens mellan aktörerna. Då är det intressant att veta vad som driver tillväxt, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision. 

Samtidigt har de svenska konkurrenterna C More och Viaplay ökat sina innehållsinvesteringar, och lanserat flera nya orginalserier. NENT har dessutom kommunicerat att de har planer på att lansera ytterligare sex orginalserier till innan året är slut. 

Mediavision lyfter fram just det exklusiva innehållet som en viktig aspekt när strömningstjänsterna tävlar om kunder. 

 – Vi ser en tydlig korrelation mellan tillväxten för vissa aktörer och vissa titlar. Det är tydligt i fallet HBO Nordic, där deras utvecklingsstarka kvartal sammanfaller att man lanserat ett ny säsong av Games of thrones, säger Marie Nilsson.

Men det är inte bara Game of thrones som lyfter HBO Nordics statistik i Sverige, menar analysföretaget. Under året har flera stora titlar lanserats. Till exempel släppte de under det andra kvartalet nya säsonger av Big Little Lies, The Handmaid’s Tale och Game of Thrones. Den nya miniserien Chernobyl  fick också ett stort genomslag och lockade publik.  

– Vi kan se att det är viktigt att hela tiden kommunicera nya titlar, och vara tydlig med att utbudet förnyas eller växer, Marie Nilsson. 

I en ganska när tror Marie Nilsson att den ökande konkurrensen kommer att bli kännbar också för de största aktörerna. 

– Jag tror att globala aktörer som Netflix och HBO också kommer att utmanas när de möter konkurrens från bolag som är ännu större, som Apple eller Disney. Det kanske till och med är så att det blir tuffare för dem än för lokala aktörer. 

Läs Thomas Baekdals analys: Innehållet viktigare än mängd när mediekonsumtionen förändras 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.