Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

HBO i svensk reklamoffensiv

Publicerad: 16 Januari 2014, 09:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:51

HBO trappar upp kampen mot Netflix och Viaplay på den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

ViaplayHBO NordicNetflix

Dagens Media har tidigare berättat om hur Netflix har kopplat greppet om de svenska tv-hushållen.

Med hjälp av massiv marknadsföring sedan lanseringen för ett drygt år sedan, har den amerikanska streamingjätten lyckats göra sin tjänst tillgänglig hos nästan 900 000 svenskar, enligt MMS-siffror som offentliggjordes i mitten av november.

Motsvarande siffra för tvåan Viaplay var 633 000, medan HBO Nordic hamnade långt ner på listan – bara 68 000 svenskar uppgav att de har tillgång till tjänsten.

Dagens Media har tidigare berättat att Netflix investerade 38 miljoner kronor brutto i reklamutrymme mellan oktober 2012 och mars 2013. Motsvarande siffra för Viaplay – som synts rikligt i ägaren MTG:s egna kanaler – var 186 miljoner kronor.

Samtidigt som Netflix och Viaplay investerade tungt lade HBO Nordic inte en krona på reklam förrän i mars 2013, då bolaget köpte internetreklam för 140 000 kronor.

Nu verkar det dock som om HBO Nordic har tänkt om beträffande bolagets marknadsföring i Sverige.

Just nu genomför HBO Nordic en stor kampanj som syns utomhus, bland annat i Stockholms tunnelbana, i tv och online. Kampanjen startade sista veckan i december och ska pågå till i början av februari.

Christel Lindgren, pr- och marknadschef på HBO Nordic, berättar för Dagens Media:

– Tv körde vi igång under vecka 52 och pågår fram till och med vecka sex. Utomhuskampanjen består av adshels riks och affischtavlor i tunnelbanan i Stockholm under vecka tre. Parallellt kör vi en onlinekampanj med start vecka två, som komplement till tv- och utomhuskampanjen.

Några av vårens premiärer på HBO Nordic, som lyfts fram i reklamen, är ”True detective”, där tittarna får följa jakten på en seriemördare, tredje säsongen av ”Girls”, andra säsongen av actionserien ”Banshees”, samt ”Bitten”, där Laura Vandervoort agerar världens första kvinnliga varulv.

Konkurrensen bland de olika streamingtjänsterna är mördande i Sverige.

Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4, har tidigare sagt att Sverige sannolikt är världens mest konkurrensutsatta tv-marknad, och hänvisar till en studie som visar att det finns 45 OTT-tjänster ( over the top-content) på den svenska marknaden.

– Det är på riktigt nu som det händer, sade Michael Grimborg på ett av TV4:s kundevent i november förra året.

HBO Nordics mediebyrå är Mediacom.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ViaplayHBO NordicNetflix

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev