Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Här kopierar polackerna TV4:s reklam

Publicerad: 4 Mars 2011, 08:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Trailern till "Körslaget" inspirerade den polska kanalen TVP så till den milda grad att de kopierade konceptet rakt av. Vilken som är bäst? Se filmerna på dagensmedia.se och döm själv.


Ämnen i artikeln:

TV4

Det var för 2009 års upplaga av "Körslaget" som TV4 gjorde en gladiator-inspirerad trailer. TV4:s reklamchef Johan Fernstedt är inte förvånad över att den polska televisionen lät sig inspireras av trailern.

– Vår bransch är inte så stor och bra grejer valsar runt i hela världen. Men de hörde de av sig i höstas och frågade om vi kunde hjälpa till, men vi hade tyvärr inte tid.

Enligt Johan Fernstedt är det inte ovanligt att reklamfilmer kopieras på det här sättet.

– Det händer faktiskt ganska ofta. Har någon gjort något bra är det många som hänger på. Det är lite kul just med "Körslaget" för när vi gjorde vår första trailer inför säsong ett hade vi en flygning över Gotland där vi bland annat filmade en fyr, säger Johan Fernstedt och fortsätter:

– Jag såg åtminstone en norsk version av den och undrar om det inte var en dansk och en östeuropeisk variant också. Det är ett par år sedan nu men alla hade de filmat en fyr.

Idén till reklamfilmen som den polska televisionen nu kopierat kom upp under en intern pitch.

– Hela idén var att göra körer lite tuffare och också göra programmet angeläget för folk som inte sjunger i kör. Samtidigt ville vi ha glimten i ögat och familjeunderhållning och då var steget inte långt till ett faktiskt slag.

Vilken version är bäst?

– Vår reklamfilm är självklart mycket bättre. Men vi ser det ödmjukt och som en stor homage. Det är inga sura miner här inte.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.