Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Har hittat dött segment med ”enorm potential” på tv-marknaden

Publicerad: 17 Maj 2019, 13:52

Från vänster: Carl Palmstierna, Björn Lifvergren, Anders Hässel och Per Romild.

Nystartade Nenda lanserar en streamingtjänst för hotell och tar in 5,5 miljoner kronor. ”Två av de största hotellkedjorna i Sverige har nappat och kommer köra tester efter sommaren”, säger Per Romild, en av företagets grundare.


Nystartade Nenda vill revolutionera B2B-marknaden för tv med streamingtjänst till världens hotell.  

– Det finns ingen liknande streaming som den vi levererar, i en ren B2B-tjänst, menar Per Romild som, tillsammans med företagets vd Anders Hässel, har grundat företaget. Det är därför vi har nischat in oss mot det här segmentet. 

De bägge grundarna har en bakgrund från Telenor där de har mångårig erfarenhet av försäljning och att förhandla innehållsavtal. 

Tillsammans med finansiärerna Björn Lifvergren, som har byggt upp företaget BTI Studios ett miljardbolag som levererar undertextning, och Carl Palmstierna, tidigare Partner i Goldman Sachs International, ska de modernisera tv-utbudet på till att börja med hotell – men även sjukhus och äldreboenden kan bli aktuellt i ett senare skede. 

– Det vi gör är att satsa på B2B-segmentet, vilket är åsidosatt av satellitoperatörerna för att de istället prioriterar B2C-affären. Dessutom erbjuder vår teknik nya intäktsmöjligheter till innehållsleverantörerna och därför är det lättare att få loss de här rättigheterna, säger Per Romild. 

Rent praktiskt installeras Nendas app i moderna smarta tv-apparater i förväg, via avtal med exempelvis Philips, Samsung och LG. När apparaten sedan levereras till hotellen finns tjänsten tillgänglig. 

 – Istället för att gästen sedan zappar mellan kanalerna kommer de få upp ett user interface, som jag skulle vilja likna vid Netflix interface, där kan de välja mellan livekanaler och on demand. 

Tjänsten Inkluderar även start och stopp-funktioner i de vanliga programmen samt ett sju dagars veckoarkiv. 

Nära dialog pågår med de fyra, av de fem, största hotellkedjorna i Sverige. Två har tackat ja till en testperiod. 

Det är ett stort segment med enorm potential, menar Per Romild. 
– Titta bara på hur många hotell det finns i Norden. Blickar man ännu längre bort, ta Manhattan, där finns det lika många hotellrum som i hela Sverige. 

Bolaget har hittills tagit in 5,5 miljoner kronor i en seed-runda från bland andra Björn Lifvergren (som blir styrelseordförande) samt Carl Palmstierna (som går in i styrelsen).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev