Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Här bryter Rickard Olsson mot SVT:s reklamförbud

Publicerad: 8 September 2015, 09:03
Uppdaterad: 3 Februari 2016, 12:23

Den välkände programledaren Rickard Olsson gör reklam för Ålandskryssningar – utan godkännande från SVT.


Ämnen i artikeln:

SVT

Rickard Olsson är en av SVT:s mest välkända programledarprofiler. 2011 tog han över som programledare för ”Wild Kids” efter Ola Lindholm.

Under sommaren har Rickard Olsson lett programmet ”Sommarkväll med Rickard Olsson”. Just nu är han i studion för att spela in nya avsnitt av långköraren ”Vem vet mest”.

Dagens Media kan nu berätta att Rickard Olsson, i strid mot SVT:s regler, syns i reklam för kryssningsbolaget Birka Cruises.

Bakgrunden är att Rickard Olsson under hösten och våren ska leda underhållningsformatet ” QuizKryss med Rickard Olsson” på M/S Birka.

För att sälja kryssningar har Birka Cruises bland annat köpt in sig i Dagens Nyheter med en egen reklambilaga.

På framsidan syns en leende Rickard Olsson, som poserar tillsammans med en DJ.

”Dj Gloria och Rickard Olsson mönstrar på”, står det på reklambilagans förstasida.

SVT har mycket strikta regler för hur programledare och andra medarbetare får synas i kommersiella sammanhang.

För Ylva M Andersson, chef för SVT Göteborg, kommer både Rickard Olssons uppdrag som quizledare och hans medverkan i reklamen som en nyhet.

– Rickard har inte stämt av detta med mig sedan tidigare, säger hon till Dagens Media.

Ylva M Andersson säger att hon behöver diskutera saken mer med Rickard Olsson innan hon uttalar sig om huruvida uppdraget som quizledare är förenligt med SVT:s regler.

– Rikard Olsson är en oerhört värdefull profil för oss, som går på egen firma. Då måste man kunna ha andra åtaganden, men vi har som praxis att man stämmer av dem och får ett ”go”.

Klart står att hans medverkan i reklamen inte är okej.

Den ska heller inte ha godkänts av Rickard Olsson själv.

– Min bedömning är att annonseringen helt strider mot vad man kan åta sig som medarbetare eller uppdragstagare för SVT. Sätter du din fot på SVT ställer det höga krav på vad du kan ägna dig åt vid sidan av, i synnerhet när det gäller kommersiella sammanhang, säger Ylva M Andersson.

Rickard Olsson säger till Dagens Media att han enbart godkänt marknadsföring i Birka Cruises interna kanaler.

– Det är olyckligt. Men det är ingen förtroendekris som drabbar SVT på grund av att jag gör ett pubquiz på en Ålandsbåt. Det är ingen ko på isen, säger Rickard Olsson.

Hur ser du på att du används i reklamen, vilket strider mot SVT:s regler?

– Det kan man kalla olyckligt. Men jag ser det mer som att de gör reklam för min show än att jag gör reklam för dem. Det är ungefär som om Ticnet gör reklam på stan för ett evenemang där SVT-medarbetare deltar.

Borde du ha stämt av detta sidouppdrag med SVT?

– I efterhand kanske jag skulle ha gjort det. Men jag ser inte någon anledning till att jag inte skulle kunna få göra detta, säger Rickard Olsson och pekar på andra saker han gjort genom åren.

Bland annat har han designat en utemöbel för Hillerstorp och medverkat i boken ”Frågor och svar: vet du bäst?”.

– Med tanke på vad jag har gjort tidigare såg jag ingen anledning att kolla av detta. SVT har ju programledare som har viner på systemet, ska man då inte kunna ställa frågor på en Ålandsbåt?

Rickard Olsson utför sina uppdrag för SVT som frilans. Hans bolag hade under 2014 intäkter på 4,2 miljoner kronor.

– Birka ville engagera mig för att göra ett pubquiz, precis som man engagerar vilken artist som helst. Jag är frilans och jobbar åt massor med företag året om. Jag såg detta, att ha pubquiz och berätta anekdoter, som en kul grej att göra och som en utveckling av det jag håller på med, säger Rickard Olsson.

För SVT är reklammedverkan en känslig fråga.

2012 stängdes Antikrundan-experten Peter Pluntky av efter att ha medverkat i ett Antikrundan-liknande reklamkoncept för Siba.

För två år sedan berättade Dagens Media om hur SVT:s Mats Knutson och Camilla Kvartoft mot sin vilja utnyttjades i reklam med Svenskt Näringsliv som avsändare.

Centralt på SVT finns funktionen SVT Programetik, som ger råd i etik- och integritetsfrågor.

– Vår policy för detta lägger ansvaret på chefen i linjen att göra en bedömning för vad som är okej och inte, säger Albert Svanberg, chef för SVT Programetik.

Vad som tillåts eller inte beror på vilken roll och vilken typ av anställnings- eller uppdragsform som personen i fråga har.

– Det finns utrymme för bedömningar beroende på vilken typ av extrauppdrag och vilken typ av medarbetare det gäller, säger Albert Svanberg.

Uppdatering:

Under onsdagen uppgav Birka Cruises att bolaget har avtal med alla artister som anlitas "där det tydligt framgår vad som gäller".

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.