Här är Woos nya målgrupper

Bonnier lanserar sex digitala målgrupper inom onlinevideoerbjudandet Woo.

Bonniers gemensamma annonsplattform för onlinevideo, Woo, lanserades våren 2015 och omfattar TV4 Play och Expressens, DN:s och DI:s tv-tjänster.

Nu lanseras de första målgrupperna för annonsörerna.

– Efterfrågan att kunna köpa målgrupper även digitalt är hög bland annonsörerna, säger Woo-chefen Nicklas Norrby.

De sex första målgrupperna i Woo är Alla 15-39, Man 15-39, Kvinna 15-39, Alla 25+, Man 25+ och Kvinna 25+.

– Det är naturligt att börja med ålder och kön eftersom det harmoniserar med målgrupperna vid traditionella tv-köp. Vi vill att göra köpupplevelsen med plattformsoberoende för annonsörerna, säger Nicklas Norrby.

Planen på sikt är att kunna lägga till mer information kring målgrupperna. Nicklas Norrby nämner bland annat familjekonstellation som en möjlig variabel framöver.

Målgruppsdatan kommer bland annat från TV4 Play, som sedan en tid tillbaka är en inloggad tjänst, men även från den övriga Bonnierkoncernen.

Woo samarbetar bland annat med Bonnierägda dataanalysföretaget Bisnode som säkerställer att uppgifterna som samlas in om användarna stämmer.

– Det unika med våra målgruppsprodukter är ett tekniskt flöde av olika system och leverantörer som gör att vi kan säkerställa att vi faktiskt levererar det vi säger att vi levererar. Datan är inte enbart baserad på vad användarna själva anger, exempelvis vid inloggning, vilket är fallet hos många andra aktörer, säger Nicklas Norrby.

Publicerad 2016-10-26 07.27Uppdaterad 2016-10-26 08.36

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: