Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Här är vinnarna av Roygalan

Publicerad: 30 september 2022, 06:14

Reklamfilmen ”Denim” för H&M, av produktionsbolaget Newland, utses till Bästa Reklamfilm vid Roygalan 2022.

Bleck Film utses till årets bästa produktionsbolag, medan bästa reklamfilm går till Newland. Här är alla vinnare på Roygalan.

Ämnen i artikeln:

RoygalanFilm- och tv-producenternaNyheter

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Roygalan prisar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion.

Vinnare 2022

Bästa Reklamfilm

GULD:

Newland – ”Denim” för H&M

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Juryns motivering: Vi föll pladask för hur idé, hantverk och attityd, triggar vårt intresse och landar perfekt i konceptet. En till synes enkel tanke, har översatts till en inspirerande och uttrycksfull film där vi blir sugna på att upptäcka det nya som varit gammalt men också att återanvända det som kan bli nytt igen. Kamera, ljudläggning och klippning samsas om att överraska tittaren, om och om igen, och vi vill bara se mer.

SILVER till tre filmer:

Bacon (STH) – ”Say you, say Tre” för Tre 

Business Club Royale – ”The Field” för Peas of Heaven

Karpinsky – ”Fortsätt ta hand om varandra, pandemin är inte över” för MSB

 

Bästa Reklamfilmsregissör

Marcus Ibanez - ”The Wish” för Penny, ”Click” för Läkare Utan Gränser och ”På väg till dig. Arigato” för Postnord 

Juryns motivering: Vi har fått ta del av tre filmer där hantverket är slående. Regissören har en unik fingertoppskänsla som vördnadsfullt hanterar alla element som krävs för att dra in oss tittare i en egen värld och bygga engagemang. Personregin är enastående, scenografi och styling är så välbalanserat och musiken och klippningen är sensationell. Det blir helt enkelt inte bättre än så här. 

 

Årets Roligaste Reklamfilm

Slate Film – ”Sales isn´t always easy” för Zaplify

Juryns motivering: Årets roligaste reklamfilm levererar stor igenkänning och ett lika stort skratt. Den visar att en kort film också kan göra jobbet om idéen är tydlig och väl genomförd. Casting, regi, tajming och klippning är så bra i denna film så juryn var eniga om att roligare än så här blir det inte. 

 

Bästa Reklamfilmsfotograf

Tim Lorentzén - ”Fall In Love With Dating” för Bumble, ”The Race” för ATG och ”Be yourself & More” för H&M

Juryn motivering: Årets bästa reklamfilmsfotograf har med otroliga bilder visat en väldigt stark bredd där fotot genomgående är avgörande för helhetsintrycket. Med stark närvaro, intressanta kompositioner och vackert ljus, porträtteras både människor, miljöer och hästar i absolut högsta klass. 

 

Bästa Reklamfilmsklippare

Nils Ossian Andersson - ”When Harry met Santa” för The Norwegian Postal Office  och ”Strömavbrottet” för Försvarsmakten 

Juryns motivering: Känsla! Det är en glädje att få hänga med i den nyfikenhet och rytmik som präglar den här klipparens arbete. I både historieberättande och budskap finns en stark, egen känsla för timing på flera nivåer. Tack vare just det, lyfter klipparen konceptet av båda dessa filmer så det blir händelserikt att få titta, och fint att få känna. 

 

Bästa Musik i Reklamfilm

Universal Music Publishing - ”The Future is Electric” för Volvo

Låtens titel: Anything You Can Do

Skriven av: Irving Berlin (Universal Music Publishing AB)

Framförd av: Ethel Merman & Ray Middleton

Juryns motivering: Juryns motivering: Här har man på ett smart och kärleksfullt sätt lyckats använda musikens möjligheter för att såväl förstärka karaktärerna som förmedla ett budskap och dessutom täcka in produktens innersta kärnvärde. Resultatet blir humoristiskt och härligt. Bättre låtval får man leta efter!

 

Bästa Musikvideo

Maceo Frost och Newland - ”Jag har fattat” för Robin Nazari

Juryns motivering: I en symbios av storytelling och musikvideo får vi se en naken, sårbar och fin historia där artisten och regissören låter oss följa med rakt in i det mest privata sorgearbetet. Det är svårt att inte bli tagen av denna familj och deras berättelse med blandningen av tillbakablickar på deras minnen och inblick i deras samtal i nutid.Vi har fattat, att detta är årets bästa musikvideo!

 

Bästa Visuella Effekter

Rascal Post – ”No turning back” för Formula E 

Juryns motivering: Vi får följa med på en resa med fart, fläkt och spänning där gränsen mellan det taktila och det imaginära skickligt suddas ut och där man sätter berättandet i fokus vilket gör att det magiska tillåts hända. Vinnaren lyckas mästerligt med att låta betraktaren glömma att gränsen ens existerar och gömmer på så sätt sitt eget fantastiska hantverk.

 

Bästa Animation

Naive - ”Världens bästa djurskydd” för Djurens rätt 

Juryns motivering: Här får vi se en animerad film som når in på djupet. Ett modigt grepp där vi får vila ögonen länge på bilderna. Animera betyder ge liv, besjäla, och exakt det gör denna fina film som även ger en röst åt dem som inte alltid kan göra sig hörda. Bidraget visar på en fingertoppskänsla när det kommer till manus, tajming och karaktärsutveckling.

 

Bästa Kostymdesigner

Denise Östholm – ”One” för Whatsapp 

Juryns motivering: Årets bästa kostymdesigner har med en särpräglad fingertoppskänsla skapat en kostym som definierar en karaktär på en millisekund, driver och sätter narrativet för tid och rum och som dessutom lyckas skapa ett universum för betraktaren.

 

Bästa scenograf

Agustin Moreaux - ”Rebuild the World” för Lego, ”Holiday” för Lego och ”Moving on” för Coursera 

Juryns motivering: Vinnaren i kategorin; årets scenograf övertygar juryn med en slående känsla av lekfullhet och glädje. Detaljrikedomen och sättet att knyta samman världar, i bidragens storskaliga projekt, anser juryn hantverksmässigt, ligga på den absolut högsta nivån.

 

Roy Rising Star

Alexander Abdallah – ”Dröm en Dröm” för Maria Nilsdotter

Juryns motivering: Drömskt men ändå skarpt. Intimt men ändå stort. Mörkt men ändå ljust. Med sin höga konstnärliga nivå och förmåga att skapa en väl komponerad helhet har årets vinnare imponerat på oss alla. Årets Rising Star bjuder in till en poetisk symfoni av väl sammansatta ord och drömska bilder - till ett budskap som landar mjukt i hjärtat. Bygg en armé och våga drömma!

 

Bästa Produktionsbolag

Bleck Film - ”Ryttaren” för Postnord, ”Bankers” för Juni och ”Var det så här travet en gång började?” för ATG

Juryns motivering: Hantverket är imponerande och man ser tydligt att produktionsbolaget adderar enormt mycket till idén, i alla inskickade bidrag. Det är bombastiskt, storslaget och oklanderligt. Samtliga bidrag håller en väldigt hög nivå som förtjänar Roygalans första pris för Årets Bästa Produktionsbolag.

Här hittar du de nominerade. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev