Rörligt
Här är Viaplays helårsmål för 2023 – och cheferna som får nya uppdrag
Publicerad: 9 november 2022, 12:42
Viaplay förändrar den operationella modellen och koncernledningen.
Foto: Janne Næss
Under sin kapitalmarknadsdag presenterade Viaplay sina mål för nästa år samt namnen på fyra personer som får nya befattningar.
Ämnen i artikeln:
ViaplayPå onsdagen har Viaplay kapitalmarknadsdag och i samband med det presenterades helårsmålen för 2023. Precis som vd Anders Jensen kommunicerade i samband med årets tredje kvartalsrapport väntas försäljningen på den nordiska verksamheten avta under 2022, varför man också har sänkt årets tillväxtmål. För att bolaget ska nå sina mål för 2023 kommer det därför att vidta flera åtgärder för att minska kostnaderna.
– Jag kommer att dra ned på investeringar i vissa områden. Men jag kommer också att arbeta hårt för att vi inte ska behöva permittera personal. Vi håller fast samma strategi som vi hade under pandemin, det vill säga att vi bromsar där det går utan att skada vår verksamhet och vi gör vad vi kan för att skydda tryggheten för vår personal, sade Anders Jensen nyligen till Dagens Media.
Under 2023 är målet att koncernens försäljning ska växa med 24–26 procent organiskt och motsvarande siffra för den nordiska försäljningen är 12–15 procent. För att Viaplay ska nå målet över antalet betalande abonnenter behövs en tillväxt om 23 procent, från cirka 7,3 miljoner vid slutet av 2022 till cirka 9 miljoner vid 2023:s slut. Av dessa förväntas 5 miljoner abonnenter tillkomma i Norden, och 4 miljoner på övriga marknader.
LÄS OCKSÅ: Anders Jensen: ”2023 kommer att präglas av osäkerhet”
Under kapitalmarknadsdagen presenterades också fyra personer som får nya ansvarsområden. Kim Poder blir EVP & Chief Commercial Officer för koncernens nordiska verksamheter, Alexander Bastin får rollen som EVP & Chief Commercial Officer för koncernens baltiska, polska och nederländska verksamheter, Matthew Hooper utses till EVP & Chief Commercial Officer för de brittiska verksamheterna och Vanda Rapti blir EVP & Chief Commercial Officer för Nordamerika och Viaplay Select.
Så sent som i förra veckan rapporterade Dagens Media att Viaplay Select, som redan är klar för lansering i Japan samt finns i nio länder i Latinamerika, också kommer till Australien. I dag meddelade Viaplay att tjänsten också görs tillgänglig i Bosnien och Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Montenegro, Nordmakedonien, Serbien och Slovenien. Det genom ett avtal med europeiska streamingoperatören Pickbox Now.
Anders Jensen, vd och koncernchef, Viaplay Group, kommenterar:
– Tillägget av sju nya europeiska marknader för Viaplay Select visar att vi kan tjäna på vårt innehåll och bygga vårt varumärke på marknader där vi just nu inte planerar att erbjuda Viaplay direkt-till-konsument.
Men även om Viaplay nu på grund av omvärldsläget implementerar ett program med kostnadsbesparingar samt skjuter fram planerade lanseringar står bolaget stadigt, säger Anders Jensen.
– Vi är fortsatt fullt finansierade för vår expansion, justerar vår operationella modell och har tillsatt ledande kommersiella befattningshavare för våra marknader så att vi fullföljer våra regionala utvecklingsplaner och kommer ännu närmare våra kunder, medan vi säkerställer de operationella fördelarna av en plattformsbaserad verksamhet.