Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 30 maj 2014, 09:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:36
TV4 lockar med fotbollsfest för alla i sin kampanj inför fotbolls-VM.
Kampanjen heter "Vilket lag klappar du för?" och syftet är att visa fotbolls-VM som en fest som alla är välkomna till, säger TV4:s marknadschef Johan Seidefors.
– Oavsett om du är fotbollsfantast eller inte.
Två filmer har gjorts tillsammans med produktionsbolaget Chimney. Båda två bygger på gruppen Panetoz specialskrivna VM-låt "World Clap" som framfördes för första gången i Nyhetsmorgon i veckan, och som lanseras formellt med en livespelning i pausen under söndagens landskamp mot Belgien på Friends Arena.
Den ena filmen vänder sig till de redan inbitna fotbollfansen och innehåller mycket på klipp från tidigare VM-spel.
– Den andra filmen är bredare och handlar om gemenskap och fotbolls-VM som en folkfest, för att locka tittare till sändningarna trots att Sverige inte medverkar, säger Johan Seidefors.
I den filmen medverkar TV4:s VM-profiler Anna Brolin och Olof Lundh.
Filmernas avsändare varierar för att förtydliga att tittaren väljer själv var hen ska ta del av sändningarna från fotbolls-VM – i tv-rutan, i TV4 Play eller i Fotbollskanalens app i mobilen eller surfplattan.
– Kampanjen stöttas av digitala ytor på flera plattformar, bland annat Spotify och givetvis även i våra egna sociala kanaler inför och under VM, säger Johan Seidefors.
Kampanjen börjar på söndag.
Arbetsgrupp TV4
Jessica Abril, Projektledare
Helen Lindqvist, Sociala Medier-strateg
Martin Nersing, Pressinformatör
Michaela O’Konnor, Projektassistent
Arbetsgrupp Chimney:
Benzon Ekström, regi
Karin Peterson, creative director
Thomas Sellin, kreatör
Ulf Svedlund, copy
Niklas Kimber, producent
Lotta Nygren, produktionsledare
Cecilia Claesson, projektledare
Kristin Djerf