Här är TV4:s nya priser

TV4 går ut rekordtidigt och avslöjar de nya tv-priserna inför studande årsavtal.

TV4 har redan nu meddelat medieköparna hur mycket de planerar att höja tv-priserna med i samband med att nya årsavtal ska skrivas.

Bakgrunden till att TV4 går ut och meddelar medieköparna ovanligt tidigt är ett uttryckt behov från marknaden.

— I samband med att kunderna gjort sina årsplaner har marknaden tidigare fått göra antaganden om vilka förändringar vi kommer göra, och sedan fått korrigera sina planer när vi presenterat våra. Nu kan de planera nästa år med rätt förutsättningar från början, vilket gör det bättre för både kunder och mediebyråer, säger Malin Häger, försäljningsdirektör på TV4, till Dagens Media

Prishöjningen beror på att tv-huset vill balansera utbudet och efterfrågan, förklarar Malin Häger. 

Exakt hur mycket TV4 höjer sina priser med i rena kronor vill tv-huset av konkurrensskäl inte kommunicera, däremot ger man en procentuell bild av höjningen.

Nationell tv höjs i snitt med 13,4 procent. Medan TV4:s mest köpa produkt Specifics i snitt höjs med 12,8 procent - cirka 15 procent i prime och runt 5 procent i offprime.

RBS (run by station) höjs i snitt omkring 15 procent. Digitalt, sponsring och regionalt lämnas oförändrat. Däremot kan vissa sponsprodukter komma att justeras i pris.

Fakta om priskategorierna:

RBS innebär att en tv-kanal själv hanterar placeringen av reklaminslag. En annonsör köper ett förutbestämt antal kontakter i en särskild målgrupp och tv-kanalen garanterar att GRP/TRP-målet uppnås under en kampanj.

Specifics. Annonsör eller mediebyrå bestämmer var ett reklaminslag ska sändas för att på ett optimalt sätt nå en målgrupp. Detta leder ofta till en annan kostnad än RBS (se detta begrepp).

Källa: MMS

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-10-12 12.37Uppdaterad 2018-10-12 12.54

Ämnen i artikeln: