Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Här är TV4:s mest sedda reklamfilm under 2017

Publicerad: 14 december 2017, 13:03
Uppdaterad: 15 december 2017, 12:04

Ur Gilette Venus reklamfilm 2017.

Den mest sedda reklamfilmen på TV4 under året har fått hela 197 miljoner visningar.


Ämnen i artikeln:

TV4

I förra veckan berättade Dagens Media om de reklamfilmer som blivit mest sedda på Youtube under 2017. Toppade listan gjorde Samsungs Indiens reklam "We'll take care of you, wherever you are" – som enligt Youtubes egna siffror har fått över 150 miljoner visningar globalt.

I samma veva passar TV4 på att presentera siffrorna över sin mest sedda reklamfilm linjärt i TV4 under året.

Det är Gilette Venus som kniper förstaplatsen, med hela 197 miljoner så kallade visningar bara i Sverige. Det enligt en uträkning baserat på MMS siffror.

Magnus Törnblom, TV4:s presschef för företagsfrågor, skriver på TV4:s medieblogg att siffrorna säger en del om styrkan i tv:

”Det sätter kanske också den digitala video-konsumtionen, de digitala jättarnas egna siffror och listor i lite perspektiv. Det kan vara värt att tänka på ibland. Och att det faktiskt sker är ju också en av anledningarna till att många annonsörer i dag åter ökat sina tv-investeringar, samtidigt som man börjat se allt fler ifrågasättanden kring digital annonsering från annonsköpare över hela världen. Och sett krav på ökad transparens, inte minst från de globala jättarna”.

"Visningar" är här samma sak som "tittarkontakter" eller "exponeringar". MMS använder sig egentligen inte av måttet visningar, men mäter i grunden antalet tittarkontakter per minut. Det brukar normalt sedan räknas om till en TRP (rating), vilket alltså är antalet tittarkontakter utryckt som en procentuell andel av befolkningen.

Det gör det möjligt att få fram det totala antalet tittarkontakter som en reklamfilm samlat på sig under en kampanj.

Varken antalet tittarkontakter på tv eller på Youtube säger något om hur många unika individer som sett filmen, många har såklart sett filmen många gånger. Men att titta på antalet tittarkontakter är att göra det linjära jämförbart med online – och därmed Youtube.

I blogginlägget presenterar Magnus Törnblom topp fem av de mest sedda reklamfilmerna på TV4 under 2017:

Gilette Venus – 197 miljoner views YES – 188 miljoner views Gilette Fusion – 181 miljoner views Always – 174 miljoner views Head&Shoulders – 173 miljoner views

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.