onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Här är tittarsiffrorna för Kalle Anka

Publicerad: 27 december 2022, 10:38

Babben Larsson höll tittarna sällskap som julvärd i år.

Foto: Janne Danielsson /SVT

Årets sändning av ”Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul” sågs av omkring 3,4 miljoner tittare. En minskning med 350 000 jämfört med i fjol.

Ämnen i artikeln:

SVT1SVTKalle AnkaNyheter

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


I vanlig ordning visade SVT ”Kalle Anka och hans vänner önskar god jul” på julafton i SVT1. I år var det julvärden Babben Larsson som välkomnade den glada ankan och hans vänner.

Precis som i fjol startade Kalle Ankas jul klockan 15.05 i stället för 15.00. Bakgrunden är att SVT anser att julvärdens ljuständning och inledning ska få mer utrymme.

I år samlades 3 411 000 tittare framför tv:n för att bland annat se tomtens julverkstad, Kalle Anka åka till djungeln, Ferdinand, Musse Pigg och Snövit och de sju dvärgarna, enligt siffror från MMS.

Det är en minskning med drygt 350.000 jämfört med 2021, då 3 760 000 tittare såg programmet.

– I år drog Kalle och hans vänner en publik på 3 411 000 tittare på julafton. Programmet är ett av våra mest folkkära genom tiderna och har en stabil publik år efter år. Kalle hade ett rekordtittande under pandemiåret 2020. Årets tittarsiffra är lägre än tidigare år, men den är fortfarande svårslagen, säger Karina Malmsten på MMS i en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Så många såg ”Bingolottos uppesittarkväll”

Tittarsiffror år för år:

2022: 3 411 000

2021: 3 760 000 

2020: 4 519 000

2019: 3 340 000

2018: 3 775 000

2017: 3 859 000

2016: 3 734 000

2015: 3 439 000

2014: 3 706 000

2013: 3 560 000

2012: 3 885 000

1994: 3 225 000

 

Källa: MMS

 

* Rating overnights, genomsnittligt antal tittare 3-99 år under direktsändning eller tidsförskjutet tittande under samma dag som programmet sändes.

 

**MMS har under 2022 genomfört ett metodbyte som innebär att årets tittarsiffra inte är helt jämförbar med tidigare siffror. 

 

MMS mäter tittandet på program, klipp och reklam på TV och online. Mätningarna fungerar som mediebranschens valuta för rörlig bild. MMS utvecklar metoder för mätningar av rörlig bild, bevakar trender och publicerar rapporter och undersökningar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev