Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Här är Sveriges mest sedda program 2018

Julaftonens “Kalle Anka och hans vänner” är återigen Sveriges mest populära program. Här är hela topplistan.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 10 Januari 2019, 14:00

Ämnen i artikeln:

TV4MelodifestivalenSVTFotbolls-VMKalle Anka

Programledaren David Lindgren i "Melodifestivalen" i SVT1.

Foto: Karin Törnblom/ IBL Bildbyrå

 SVT dominerar som vanligt listan över de mest sedda programmen i linjär-tv under 2018. Bland de 20 mest sedda programmen står SVT bakom hela 17 stycken. Övriga tre sändes i TV4.

Jämfört med 2017 har de mest sedda programmen dock ett lägre antal tittare. “Kalle Anka och hans vänner” sågs 2018 av totalt 3 775 000 tittare, vilket kan jämföras med 3 865 000 tittare 2017. 

Kattis Ahlström som julvärd tar sig också in på topp 20, närmare bestämt på elfte plats, med en tittarsiffra på 2 799 000.

Som nummer två på topplistan hittar vi finalen av “Melodifestivalen” som sågs av totalt 3 551 000 tittare. 2017 lockade finalen 3 823 000 tittare. “Melodifestivalen” tar sex av de 20 platserna på topplistan.

Sommarens fotbolls-VM tar å sin sida sju av platserna på topp 20. Allra flest tittare fick matchen Sverige-Schweiz som sågs av 2 972 000 tittare i TV4.

Samtliga tittarsiffror kommer från MMS.

Sveriges 20 mest sedda program 2018, A 3-99

1. Kalle Anka och hans vänner, 3 775 000 (SVT1)

2. Melodifestivalen final, 3 551 000 (SVT1)

3. Melodifestivalen del 1, 3 303 000 (SVT1)

4. Fotbolls-VM Sverige-Schweiz, 2 972 000 (TV4)

5. Melodifestivalen del 2, 2 916 000 (SVT1)

6. Fotbolls-VM Sverige-England andra halvlek, 2 870 000 (SVT1)

7. Melodifestivalen del 4, 2 858 000

8. Fotbolls-VM Tyskland-Sverige, 2 844 000 (TV4)

9. Melodifestivalen del 3, 2 830 000 (SVT1)

10. Fotbolls-VM studio, 2 817 000 (SVT1)

11. Julvärd, 2 799 000 (SVT1)

12. Fotbolls-VM Sverige-England första halvlek, 2 650 000 (SVT1)

13. Fotbolls-VM Mexiko-Sverige andra halvlek, 2 605 000 (SVT1)

14. På Spåret, 2 598 000 (SVT1)

15. Melodifestivalen andra chansen, 2 579 000 (SVT1)

16. Eurovision Song Contest final, 2 575 000 (SVT1)

17. På Spåret, 2 549 000 (SVT1)

18. På Spåret, 2 490 000 (SVT1)

19. På Spåret, 2 468 000

20. Fotbolls-VM studio, 2 460 000 (TV4)

Källa: MMS.

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.