Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Här är Sveriges bästa reklamfilm

Publicerad: 27 Oktober 2016, 20:00
Uppdaterad: 28 Oktober 2016, 06:30

Indios filmer för Sveriges Radio och Kent tog hem topplaceringarna i årets Roygala – se alla vinnarna här.


Ämnen i artikeln:

RoygalanSveriges Radio

Roygalan, som arrangeras av Film&TV-Producenterna, hölls i år för fjortonde gången traditionsenligt på Chinateatern i Stockholm. Galan belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion och leddes i år av Klara Zimmergren, programledare och manusförfattare, tillsammans med regissören Jens Sjögren.

När alla priser delats ut stod det klart att Indios filmer för  Sveriges Radio  och  Kent tog hem topplaceringarna.

"Avgörande ögonblick" som firar SR:s 90-årsjubileum med artister som Timbuktu, Zara Larsson och The Hives, prisades som Bästa reklamfilm, medan "Då Som Nu För Alltid" för Kent tog hem Folkets pris.

Bästa reklamfilmsregissör blev Philippe Tempelman, som ligger bakom "Avgörande Ögonblick" för Sveriges Radio, "Inner Voice" för A-Z och "World Recycle Week feat. M.I.A." för H&M.

Alla vinnarna i Roygalan 2016:

Bästa reklamfilm

Guld:

Indio – ”Avgörande Ögonblick” för Sveriges Radio

Juryns motivering: ”För sin ton och känsla. För alla små detaljer som samverkar till ett komplett helhetsresultat; bilderna, de visuella effekterna, castingen, ljud och musik. Den här filmen har lyckats sätta bilder till det som vanligtvis bara är ljud. Juryn var helt enig, detta är den bästa reklamfilmen.” 

Silver: 

B-Reel Films – ”Bröder” för Systembolaget

Callboy – ”Close the Loop” för H&M

B-Reel Films – ”Kampen” för SVT Drama

 

Folkets pris – framröstat av svenska folket

Indio – ”Då Som Nu För Alltid” för Kent

 

Bästa reklamfilmsregissör

Philippe Tempelman – ”Avgörande Ögonblick” för Sveriges Radio, ”Inner Voice” för A-Z och ”World Recycle Week feat. M.I.A.” för H&M

Juryns motivering: ”Regissören visar genom sina tre bidrag en mångsidighet och en stark egen röst. Genom regissörens totala engagemang för sin uppgift ser juryn ett genomgående högklassigt hantverk. Det är perfektion i detaljerna, ett nyskapande i berättandet och reklamfilmer utan stereotyper eller daterade könsroller - en yrkesperson som med extrem närvaro verkar i nuet.”

 

Bästa reklamfilmsfotograf

Mattias Montero – ”Då Som Nu För Alltid” för KentJuryns motivering: ”En fotograf i världsklass som tar med oss på en resa från start till mål. Råheten och enkelheten i fotot är mästerligt ackompanjerat till upptakten i musiken. Ett utomordentligt hantverk som griper tag i tittaren och ingen lämnas oberörd.”

 

Bästa reklamfilmsklippare

Johan Söderberg – ”Balmain” för H&M

Juryns motivering: ”För sin oerhörda talang att kunna arbeta i detta tempo med så många klipp och ändå lyckas behålla ett fokus och ett flöde genom hela filmen. Ytterst få klippare klarar av att fullständigt trollbinda betraktaren på detta sätt. Det här är en klippare av absolut världsklass.”

 

Bästa musik i reklamfilm

”Elmsta 3000 Horror Fest Anthem” till ”The Musical Massacre” för Elmsta 3000. Skriven av Gustav Egerstedt. Inspelad av Elmsta 3000 och Music Super Circus.

Juryns motivering: ”Juryn var 100% enig. Detta är en vinnarlåt. Rätt i hjärtat. Hatten av. Huvet av. Face off."

 

Bästa visuella effekter

Swiss – ”Astronaut” för Com Hem

Juryns motivering: ”Genom sitt skickliga Visual Effects-hantverk har man lyckats skapa en helt sömlös upplevelse från början till slut. Kvalitén på det visuella resultatet kan jämföras med stora Hollywood-produktioner med tillgång till betydligt mycket mer tid och resurser. Detta är verkligen imponerande och förtjänar en vinst.”

 

Bästa animation

Filmic Art – “New Marine Resources” för Sintef

Juryns motivering: ”Animationens värld erbjuder visuella möjligheter som både kan vara pedagogiskt förklarande och fiffigt underhållande. För en estetisk, lekfull och engagerande film i ett svårkommunicerat ämne.”

 

Roy Jr

Sheila Johansson – ”Inbetween Moments” för Anyday Nuts, ”Jesper Waldersten” för Gant och ”Richard Haines” för Gant. 

Juryns motivering: ”Du visar med all önskvärd tydlighet att junior inte är synonymt med oerfaren. Med dina tre fina filmer visar du upp en imponerande bredd och spets! Grattis! ”

Bengt-Anton Runsten – ”Refugees Welcome” för RefugeesWelcome Stockholm

Juryns motivering: ”Med en engagerande och brännhet historia, ambitiöst berättad utan transportsträckor, definierar du exakt hur bra en reklamfilm kan vara. Därför vill vi hylla dig!”

(Vinnarna utses av Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.)

 

Hederspris

Focus Film – Nina & Ali Boriri

(Vinnaren utses av Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.)

Juryns motivering: ”Vi vill fira, gratulera och hylla ett företag som drivs av två personer som med själ, hjärta och kunskap verkar och kämpar för att produktioner i Skandinavien fortsatt ska kunna filma, framkalla och scanna 16mm- och 35mm-film.”

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

RoygalanSveriges Radio

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.