Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Här är programmet till Rörligt

Publicerad: 2 Maj 2019, 08:31

Tre av talarna på Dagens Medias konferens Rörligt; Pippa Scaife, commercial director på Great Big Story Global, Casten Almqvist, vd på TV4 och Bonnier Broadcasting, och Carl Wåreus, head of agency på Google.

Här är hela programmet till Dagens Medias konferens Rörligt. Vi ses på Meeting Room i Stockholm den 14 maj.


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaTV4Casten AlmqvistGoogleCNNCarl Wåreus

Dagen innehåller bland annat case, föreläsningar av branschens främsta experter och diskussioner om bland annat mätproblematiken kring rörlig bild och hur man som annonsör undviker frekvensfällan.

Bland talarna märks exempelvis Pippa Scaife, commercial director på CNN-ägda Great Big Story Global, som enbart jobbar med att sprida sina videos på sociala medier och streamingtjänster. Hon ska prata om storytelling för olika typer av skärmar.

Dessutom får gästerna möjlighet att lyssna till Carl Wåreus, head of agency på Google, som ska hålla en dragning om hur man kombinerar linjär-tv och onlinevideo för bästa effekt. Många studier har visat att kampanjer som kombinerar onlinevideo och tv kan öka varumärkes- och säljeffekten – men hur gör vi detta i praktiken?

– Jag är framför allt nöjd med bredden i programmet, vi tar upp alltifrån mer nördiga frågeställningar till konkreta case och mer övergripande frågor som berör branschen som helhet, som exempelvis paneldiskussionen med TV4:s Casten Almqvist, Discoverys Henriette Zeuchner och Nents Jonas Gustafsson där vi ska diskutera vad den ökade internationella konkurrensen innebär för vår lokala tv-marknad, säger Madeleine Nilsson, redaktör på Dagens Media och innehållsansvarig för Rörligt.

– Det är första gången som Dagens Media arrangerar konferensen Rörligt och jag är väldigt glad över den positiva respons vi fått från branschen. Som det ser ut nu blir det mer än 200 gäster på dagen, vilket överträffar våra mål. 

Här är hela programmet till Rörligt

8.00 Registrering och frukost

08.55 Välkommen
Dagens Media hälsar välkommen

09.00 Svenska hushåll streamar som aldrig förr – hur ser tv-marknaden ut idag?
2018 blev ett nytt rekordår för film- och TV-industrin i Sverige, med toppnoteringar för både betal- och annonsintäkter. Svenskarna streamar som aldrig förr och de digitala intäkterna ökar i rask takt. Men när vi tittar framåt finns det flera utmaningar. De nordiska medieaktörerna möter ökande konkurrens från globala jättar som Apple, Disney och Amazon. Det mesta pekar på att 2019 blir ytterligare ett händelserikt år med fortsatt konsolidering och nya aktörer som tar sig in på marknaden. De nordiska telekomoperatörerna satsar också stort på att anpassa sina tjänster. För konsumenterna är utbudet större än någonsin – och hushållens utgifter för media når nya rekordnivåer.

Talare: Natalia Borelius, analytiker Mediavision

09.25 Panel: Mätning av rörlig bild
Mätningar av rörlig bild, och då främst onlinevideo, kantas av en rad problem. Transparensen är minst sagt undermålig, och är det oklart om annonser överhuvudtaget ses av konsumenterna. Och dessutom låter inte ens några av de största aktörerna, Facebook och Youtube, sig mätas av tredje part.
Dagens Media bjuder därför in till ett samtal om hur dagens mätningar fungerar och vad som behöver förändras framåt.

Panel: Patrick Wallin, ordförande i MBRB och Media & Trading Director på Mediacom
Johan Kvist, Marketing Science Lead, Facebook Nordics
Dilem Güler, affärsutvecklingschef Bonnier News Sales
Magnus Anshelm, vd MMS

09.50 Är det någon som tittar på online-reklam?
Tillsammans med Bonnier News och NENT Group presenterar RAM resultatet av effektmätningar för onlinevideo-reklam.

Presenteras i samarbete med RAM

10.10 Case: Lidl
Talare: Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör

10.30 FIKA

11.00 Hur kombinerar jag linjär-tv med online-video för bästa effekt?
När det gäller att fatta beslut om den optimala mediemixen anser Google att annonsörer bör följa sina målgruppers mediebeteende. Ingen plattform eller kanal kan fånga alla i målgruppen, hela tiden. Onlinevideo har en roll att spela – likväl som tv, sociala medier, radio, print och utomhusreklam – som del av mediestrategin. Vi dyker ner i studier som visar att kombinationen av onlinevideo och tv kan öka varumärkes- och säljeffekten. Och avslutar med tankar om framtiden för reklamfinansierad rörlig bild.

Talare: Carl Wåreus, head of agency, Google

11.25 Panel: Att bygga räckvidd i onlinevideo
Det är en utmaning att bygga en bred räckvidd i onlinevideo. Hur undviker annonsörerna frekvensfällan och hittar nya vägar?

Talare: Christian Rissel, head of agency & tv, Bonnier News Sales,
Alexei Grinevski, head of online video & broadcast, IUM
Mikael Ekelöf, chef affär, TV4
Tobias Clewemar, varumärkeschef, Telenor

11.50 Planera Youtube med Brand Safety i åtanke
Brand Safety på YouTube är inte helt självklart. Channel Factory tar er igenom vad man ska tänka på när man planerar på en av världens största annonsplattformar.

Talare: Robin Zieme, Head of Business Development, Channel Factory

Presenteras i samarbete med Channel Factory

12.10 LUNCH

13.10 Case: Brand is Business – så ser vi på varumärket på Telia
Telia är ett av Sveriges äldsta varumärken och just varumärket är en av de viktigaste tillgångarna för att vinna på en konkurrensutsatt marknad. Hur arbetar Telia med att nå maximal effekt i rörliga medier? Effekt både ur ett medieperspektiv, men också ur ett innehållsperspektiv där Telias nya reklamkoncept ”Folknätet” bidrar till effektiviteten i rörliga kanaler.

Talare: Maria Bolin Lilja, Manager Advertising & Media, Telia

13.30 Storytelling for different screens​
Launched in October 2015 by news power house CNN, Great Big Story creates micro-documentaries and short films, distributed mainly on digital platforms such as Youtube, Facebook and streaming services.

Speaker: Pippa Scaife, Commercial Director, Great Big Story Global

14.00  Putting video revenue in context
Fresh publisher stories of how contextually matched video content has driven user experience, advertising inventory, and revenue.

Speaker: Kai Henniges, CEO and founder, Video Intelligence

Presenteras i samarbete med Video Intelligence

14.20 Framtidens konsumtion av rörlig bild
Dagens konsumenter konsumerar rörlig bild som aldrig förr. Men hur kommer konsumtionen att utvecklas framöver? Och framför allt – hur kommer framtidens konsumtion av rörlig bild påverka framtidens annonsörer?

Talare: Peter Nilsson, broadcast director, Vizeum

14.40 FIKA

15.10 Case: Arla
Arla har sedan krisen 2015 återbyggt förtroendet för Arlas varumärke genom fokusering på syftesdriven kommunikation. Hör om hur Arla arbetat med rörlig media i olika kanaler för att nå ut – och nå fram – brett med sitt budskap.

Talare: Cecilia Kocken, Sr Brand and Category Director, Arla Foods

15.30 Ökad internationell konkurrens – hur ska den svenska lokala tv-marknaden agera?
Broadcasters världen över går samman för att stå emot jättar som Netflix och Amazon Prime. I Sverige samarbetar både C More och Viaplay med Discovery Networks på innehållsfronten, vilket resulterat i serien ”Gåsmamman” respektive ”Det som göms i snö”. Succéserien ”Vår tid är nu” är även den en samproduktion – mellan Viaplay, SVT och Film i Väst.Är det dags för våra svenska broadcasters att samarbeta ännu närmare? Eller hur ska de bemöta konkurrensen från internationella streamingjättar?

Panel: Casten Almqvist, vd TV4 och Bonnier Broadcasting
Jonas Gustafsson, vd NENT Group Sverige
Henriette Zeuchner, vd Discovery Networks Sweden

15.55 Avrundning
Sammanfattning av dagen.

16.00 Tack för idag

Rörligt arrangeras av Dagens Media den 14 maj på Meeting Room i Stockholm.

Här kan du köpa biljett. 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev