Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Här är nya utgåvan av Dagens Media

Publicerad: 8 Maj 2019, 07:37

DAGENS MEDIA MAGASIN. Nu går online om linjär-tv. Under årets första kvartal är räckvidden för onlinetittandet för första gången lika stor som för linjär-tv. Hur kommer framtidens tv-tittande att se ut? Missa inte Dagens Medias special om framtidens tv. Här är innehållet i Dagens Media nummer 4, 2019.


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaEricssonMediavision

Brytpunkten är här. Onlinetittandet i Sverige har nu en daglig räckvidd på 62 procent – exakt lika stor räckvidd som linjär-tv, enligt Mediavision.

Onlinetittandet drivs framför allt av ökningen inom SVOD. Idag har uppemot 55 procent av de svenska hushållen ett SVOD-abonnemang, medan cirka 60 procent har ett traditionellt betal-tv-abonnemang.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt som idag, så kommer SVOD att gå om traditionell digital betal-tv redan nästa år, spår Mediavision. 

– Att SVOD ökar har både att göra med att fler hushåll skaffar abonnemang och att hushållen skaffar fler abonnemang och därigenom betalar mer, säger Natalia Borelius, analytiker på Mediavision.

Under förra året lade svenska hushåll i snitt 98 kronor per månad på SVOD-tjänster, vilket är en ökning på hela 44 procent jämfört med 2017. Under 2018 lade hushållen i snitt 195 kronor per månad på traditionell digital betal-tv. Även där kommer vi att få se en förändring.

Men samtidigt avtar tillväxttakten online, vilket tyder på en mer mogen marknad.

– De yngre målgrupperna är redan ”all in” så tillväxten sker i de äldre generationerna. Det förklarar också varför tillväxtkurvan flackar ut – om halva populationen redan är där så går ökningen lite långsammare. Man ska heller inte förakta det faktum att tittande på tv och video ofta uppfattas som mindre positivt, inte minst i de äldre målgrupperna, säger Anders Erlandsson, forskare på Ericsson Research.

Läs mer om hur tv-tittandet kommer att utvecklas framåt, vad det innebär för annonsörerna att tittandet sker på allt mindre skärmar och vilka format som kommer att prägla tv-tittandet härnäst – i Dagens Media nummer 4, 2019.

Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.  

Mer ur innehållet i Dagens Media nummer 4, 2019:

• Så ska Readly stå emot Apple. I slutet av maj lanseras den nya magasinstjänsten Apple News Plus. En utmanare som svenska Readly bör frukta, eller? Dagens Media intervjuar Readlys numera avgående vd Jörgen Gullbrandson.

• Google: ”Laddningstid bör vara en KPI”. Svenska företag måste göra sega mobilsidor till en vd-fråga, menar Googles Johan Eriksson.

• Hajpade rösttjänster ingen hit – ännu. I oktober 2018 lanserades Google Home på svenska. Försäljningen har gått hyfsat, men annonsörernas tjänster ligger fortfarande långt efter.

• KRÖNIKA. Det är dags för svenska företag att tillsätta ansvariga för mätning av marknadsföringsakviteter, skriver Google Sveriges Olesya Moosman och Nina Åkestam.

• DISKUSSION. ”Inhousetrenden kommer fortsätta”. Flexibilitet, närhet, kunskap och möjligheten att påverka är några anledningar till att jobba inhouse. Framöver kommer även analys och produktutveckling att adderas till inhousebyråns uppgifter.

• DIAGRAMMET. En miljon människor surfar in på nätet för första gången – varje dag.

• INTERVJUN. Han har tävlat i Masterchef, brinner för mode och har fler skor än sin fru i garderoben. För Nick Buckley, L’Oréals nya CMO i Norden, är content och SEO nyckeln till framtiden i en bransch som genomgår stora förändringar.

• EXPERTEN SVARAR. Hur musiksätter jag mitt videoklipp?

• BACKSPEGELN. EU-valet 2014. Griseffekten låg bakom Centerns valspurt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev