Här är MTG:s plan för La Liga och Premier League

Efter jätteaffärerna – MTG:s Sverige-vd öppnar för att sporträttigheterna ska användas för att lyfta TV3.

Affären där uppstickarbolaget Medge Consulting köpte rättigheterna till Premier League och sedan sålde dem vidare till Viasat beskrevs när det begav sig 2010 som en game changer på den svenska tv-marknaden.

Canal Plus (nuvarande C More) tappade en kronjuvel bland fotbollsrättigheter. MTG stärkte sitt utbud, till en hög prislapp.

Vad som skulle hända med rättigheterna till Premier League, Serie A och La Liga, som alla gick ut i år, har varit en stor snackis bland branschbedömare och fotbollsälskare under sommaren. Rättigheter av den magnituden är mycket kostsamma, men bedöms också vara ett av de få skarpa vapen som lokala aktörer har mot globala aktörer som Netflix och HBO Nordic.

Inom loppet av två veckor har rättighetskarusellen nu fått sin upplösning.

Nyligen berättade MTG att bolaget förlängt sina sändningsrättigheter till Premier League. I dag bekräftar MTG att man även köpt rättigheterna till La Liga och Serie A. TV4-gruppen och C More tappar därmed de populära ligorna.

MTG:s Sverige-vd Anders Jensen har själv suttit i den grupp som förhandlat fram storaffärerna.  

– Vi har varit en mindre grupp på koncernnivå som har arbetat med detta. Vårt huvudfokus har varit att förlänga Premier League. Det har varit extremt viktigt för oss, säger Anders Jensen till Dagens Media.

När den affären var spikad låg La Liga och Serie A fortfarande på bordet.

– Vi har lite från sidlinjen följt vad som händer med de övriga ligorna. När Premier League var i hamn uppstod en möjlighet där, som vi valde att agera på.

Anders Jensen bekräftar den bild som Dagens Media under många år har rapporterat om. Priset på de attraktiva sporträttigheterna fortsätter att stiga.

– Sporträttigheter är dyra, och de blir dyrare. Det är den verklighet som vi agerar i. Vi tycker att vi har landat i ett härad som gör att det blir en bra affär, säger Anders Jensen som inte vill kommentera prislapparna på rättigheterna närmare.

Förutom Premier League, Serie A och La Liga har MTG även Champions League och franska Ligue 1 i sin portfölj. Enligt bolaget kraftsamlar man nu för att erbjuda ”världens bästa fotboll”.

Premiärsändningarna av La Liga och Serie A sker i betalkanalen Viasat Fotboll/HD och på streamingplattformen Viaplay till helgen. Men Anders Jensen öppnar nu för att fotbollsrättigheterna även kan användas för att lyfta koncernens fri-tv-kanaler.

– Vi har massor med spännande tankar och idéer. Det är en ofantlig massa matcher som vi ni har. Vi vill få ut innehållet ännu mer än tidigare, även med satsningar i våra fri-tv-kanaler.

Ska ni gå med även de tyngsta rättigheterna i fri-tv?

– Delar av dem kanske. Vi tittar på det just nu. Men rättigheterna ger oss möjligheten att programmera på ett innovativt sätt som ger värde både för våra kunder och annonsörer. Vi snickrar på hur det ska se ut just nu och hoppas att kunna återkomma ganska snart om vad det betyder för våra kunder och tittare.

Som Dagens Media tidigare har berättat har både flaggskeppskanalen TV3 och MTG TV:s samlade fri-tv-kanaler tappat andelar under flera år. TV3 var under början av 2015 mindre än systerkanalen TV6 sett till tittartidsandel i huvudmålgruppen 15-49 år.

Tittartidsandelen för TV3 under mars blott 6,3 procent, vilket var en historisk bottennotering. MTG och Anders Jensen har tidigare varit öppna med att vinter-OS 2014, MTG:s första OS någonsin, inte fungerade som det lyft för TV3 som man hade hoppats på. MTG har även rättigheterna till sommar-OS, som går av stapeln i Rio i slutet av sommaren 2016.

Anders Jensen tror att sport kan bli ett kraftfullt vapen i kampen om tittarnas gunst.

– Det är mycket sport på gång i vår huvudkanal. Och det vill vi fortsätta att förädla, säger han.

MTG sjösatte nyligen ett stort globalt sparpaket, där 300 tjänster ska bantas bort, vilket ska ge utrymme för MTG:s digitala transformation. I början av 2015 bantades även MTG TV i Sverige.

– Sportpaketet och transformationen är en viktig del av vår strategi. Vi ska effektivisera för vi kan för att kunna investera i kärnprodukten. Sport betyder väldigt mycket, och detta är precis spot on i vår strategi, säger Anders Jensen.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

Publicerad 2015-10-13 07.15Uppdaterad 2016-01-14 07.24

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: