söndag24 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Här är jättenotan för Oscarsgalan

Publicerad: 27 februari 2017, 08:11

Linus Sandgren tar emot en Oscar för bästa foto för "La La Land". Bild: Skärmdump från Aftonbladet TV

PR-arbete, producentlöner och Oscarsstatyetter – här är utgifterna för Oscarsgalan.

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TV

Amanda Törner

amanda.torner@dagensmedia.se


I natt svensk tid gick den 89:e upplagan av Oscarsgalan av stapeln på Dolby Theatre i Los Angeles.

Natten största snackis var när förhandstippade "La la Land" lästes upp som vinnare av bästa film – felaktigt. Först när tacktalen hade inletts uppdagades missen, att det egentligen var "Moonlight" som tagit hem vinsten.

Årets Oscarsgala förväntades bli den mest politiska någonsin, vilket många bedömare menar inte införlivades. Dock passade galans värd Jimmy Kimmel på att kasta en känga till president Donald Trump efter att svenske Linus Sandgren tagit emot en Oscar för bästa foto i "La La Land".

– Jag är ledsen för det som hände i Sverige förra veckan, sade han, och syftade på Trumps uppmärksammade uttalande om invandringens konsekvenser i Sverige.

Det kostar dock att anordna världens mest uppmärksammade gala. The Guardian har tagit fram uppskattade siffror på vad de olika bitarna som bygger eventet kostar, och det är inga småsiffror det handlar om.

För att en film överhuvudtaget ska lyckas fånga Oscarsakademins uppmärksamhet, krävs det ett intensivt kampanjarbete.

– Det finns en hel kultur kring att uppvakta Oscarsakademin. Akademimedlemmar kan gå ut på lunch och middagsmöten varenda dag under hela säsongen, säger pr-veteranen Bumble Ward till The Guardian.

Några nyckeltal för kampanjarbetet:

Specialiserad pr-konsult: 10 000 – 15 000 dollar

Reklam: 1 miljon dollar före nomineringen, runt 800 000 efter.

TV-reklam och promotion: 1,5 miljoner dollar.

När det kommer till själva showen, visar Oscarsakademins årliga bokslut detaljer om de massiva kostnaderna.

Förra året spenderades enligt The Guardian 44 miljoner dollar på Oscarspriser och "relaterade aktiviteter". Utgifterna täcker förutom själva prisutdelningen, även en rad andra events. Bland annat lunchen för nominerade som 2016 gick på 260 000 dollar, och Oscarsgalans officiella efterfest, som gick på 1,8 miljoner.

Detta års liveshow förväntades gå på 21-22 miljoner dollar.

Några andra nyckeltal för showen:

Producenternas löner: 100 000 dollar vardera för producenterna Michael De Luca och Jennifer Todd.

Värdens lön: Minst 15 000 dollar till årets värd Jimmy Kimmel.

Oscarsstatyetterna: Kostar runt 900 dollar styck.

Säkerhet: 250 000 dollar

Samtidigt står Oscarsakamedin inte utan inkomster – förra året gjordes en vinst på 69 miljoner dollar.

Den största delen kommer från Disney, som årligen betalar runt 75 miljoner dollar för att sända showen på ABC. Anledningen är de stora inkomster som görs på försäljningen av annonsutrymme. Förra året fick annonsörer vara beredda att betala runt 2 miljoner dollar för en 30 sekunder lång reklamsnutt.

Frågan är då om alla dessa utgifter är värda effekten en Oscarsvinst har på biljettförsäljningen?

Siffror från dataanalytikern Edmund Helmer säger att Oscarsvinnande filmer spelar in runt 3 miljoner dollar extra, vilket är lite i jämförelse med den boost som Golden Globe ger, som uppskattas ligga på 14 miljoner dollar.

Den film som hittills haft den största ökningen i biljettförsäljning tack vare Oscars är "American Sniper" – filmen ökade intäkterna av biljettförsäljningen med 90 procent efter 2014 års gala.

Liksom förra året var det Aftonbladet TV som sände Oscarsgalan i Sverige.

Här är alla vinnarna.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev