Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Här är Anders Knaves nya jobb

Publicerad: 19 Augusti 2019, 07:07

Anders Knave.

Foto: Janne Næss

Anders Knave var tidigare vd på Titan Television, som avvecklades för knappt ett år sedan. Nu har han ett nytt vd-jobb.


Ämnen i artikeln:

Titan TelevisionNENT GroupAnders Knave

Anders Knave blir ny vd på produktionsbolaget Alaska Film & TV, som bland annat producerar ”Efterlyst” och ”Vägens hjältar”. Bolaget grundades 2017 av Catarina Lundbäck, som nu lämnar vd-rollen för att fokusera på försäljning och innehåll i rollen som Executive Creative Director.

Anders Knave har tidigare varit vd på OTW, programdirektör på MTG och Kanal 5, samt programchef på TV4. Senast kommer han från Titan Television, som Nent valde att avveckla hösten 2018 på grund av dålig lönsamhet.

LÄS ÄVEN: Så gick Titan sista tiden innan nedläggningen 

Sedan dess har Anders Knave dels suttit i karantän, dels jobbat som konsult.

– Det ena ledde till det andra och till slut landade jag och Catarina i den här överenskommelsen. Det fanns mycket som lockade – Alaska har en journalistisk grundton och gör innehåll sprunget ur verkligheten och det samhälle vi lever i, och det tycker jag är viktigt när man ska sälja rörligt, säger Anders Knave och forsätter:

– Dessutom tycker jag det ska bli roligt att jobba i ett bolag som inte är en del av en större koncern, det har jag gjort nästa hela mitt yrkesliv. Alaska är mer av en familjär startup, vilket blir en utmaning för mig i mitt ledarskap.

Med Anders Knave vid rodret ska Alaska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Vad innebär det?

– Catarina är ett kärnkraftverk när det gäller idéer och affärer kring bra innehåll. Bolaget har gjort ett jätterace i knappa två år nu, men nu är det tid att titta på metoder och struktur och ha ett lite mer genomarbetat tänk för att ha en starkare botten att stå. Det har inte riktigt hunnits med eftersom fokus har varit på att sälja och producera.

Produktionsbolagsbranschen har haft det kärvt i många år – hur ser du på framtiden för Alaska och branschen?

– Framtiden tycker jag ser bra ut. Den stora utmaningen har varit att beställarna har grundat sina köp på linjärsändningar. Nu blir play-funktionerna allt starkare och det är dit man köper material, samtidigt som företag kommunicerar allt mer digitalt och rörligt. Där är Alska väl rustat med duktiga producenter och en journalistisk grund. Så jag hoppas att vi utöver kanalhusen också ska samarbeta med andra företag och kunder, säger Anders Knave.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.