Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

”Här är allt vi vet om Netflix nya annonserbjudande”

Netflix annonseringserbjudande har stora möjligheter att revolutionera annonseringen inom rörlig bild. Även om all information inte finns tillgänglig börjar vi få en bra bild över hur tjänsten kommer att se ut. Adons Peter Nilsson sammanfattar allt som finns att veta om tjänsten hittills – och vad som väntar runt hörnet.

Publicerad: 21 september 2022, 08:39

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Förvirringen kommer vara total kring medieräckvidd kontra reklamräckvidd”, skriver Adons Peter Nilsson.

Foto: Netflix/Magnus Norlén


Ämnen i artikeln:

NetflixAdonToppnyheter eftermiddagRedaktionens val

Anledningen till att Netflix lanserar sitt nya annonserbjudande är en nedåtgående trend av antalet prenumeranter. Företaget är dock fortfarande störst i världen inom SVOD (Subscription-Based Video on Demand) med över 220 miljoner betalande prenumeranter trots en stenhård konkurrens. Att få tillgång till en del av dessa tittare kan därför innebära enorma möjligheter för annonsörer. I Sverige har Netflix till exempel en medveten tillgång på hela 65 procent i åldern 9 till 99 år och närmare 70 procents veckoräckvidd i åldern 20 till 50 år, enligt MMS Trend & Tema. TV4-huset med alla tv-kanaler och playtjänst ger oss cirka 54 procent veckoräckvidd i samma målgrupp enligt MMS (kvalitativt validerade tredjepartsdata). 

Inför lanseringen av ett annonserbjudande har Netflix knutit till sig två seniora medarbetare inom annonsförsäljning som båda kommer ifrån Snap Inc: Jeremi Gorman har fått den ödmjuka titeln president worldwide advertising och Peter Naylor har fått rollen som VP advertising sales. Med tanke på Jeremi Gormans entusiastiska uttalanden om att bygga annonsaffären och sitt team från grunden tyder allt på att försäljningen kommer att ske inhouse. Plattformen som Netflix valt för handeln av annonser heter Microsoft Xandr och ett stort flerårigt avtal har tecknats mellan bolagen. 

I Europa lanseras annonseringserbjudandet 1 november på Netflix prioriterade marknader UK, Spanien, Tyskland, Italien samt Frankrike. För att bygga kunskap inför lanseringen i Sverige är dock endast utvecklingen i UK intressant att följa. Deras marknad är den enda av länderna som liknar vår när det kommer till digital mognad inom SVOD samtidigt som vi även har en liknande struktur med klassiska tv-hus. Genom att följa UK kan balanserade beslut tas i ett tidigt skede både om och när man ska välja att satsa på Netflixannonsering samt hur mycket av budgeten som ska investeras i så fall. 

Det enda alternativet som Netflix erbjuder för annonsörer är HVOD (hybrid video on demand) där annonsprodukten kommer in i bilden. HVOD är ett kärleksbarn mellan betalvarianten SVOD och annonsfinansierade AVOD (advertising-based video on demand). Upplägget är tydligt, betala lite och se lite reklam. Erbjudandet borde få en god acceptans eftersom flera hushåll nu blivit tvungna att skära ner på utgifterna på grund av ökande levnadsomkostnader. 

Enligt vår bedömning kommer paketering initialt bestå av non-skip annonser. Dessa har en obefintlig eller en helt egen indexering på filmlängder som sannolikt justeras när Netflix väl tillsatt kompetens för det. I brist på målgrupper får vi i stället köpa på kategorier så som komedier, science fiction och drama. Det finns dock en stor möjlighet i att kunna matcha sitt varumärke mot utbudet som även är 100 procent brand safe. 

Den stora uspen är dock utan tvekan Netflix avbrott ”are you still watching” som infaller efter cirka 90 till 120 minuter. För att kunna fortsätta titta måste en ruta klickas i. Netflix erbjuder därmed vakna tittare som aktivt accepterat att få reklam i en kontrollerad miljö. Dessutom sker det till färre minuter reklam än vad vi är vana vid, vilket är magiskt för både tittare och annonsörer. Netflix har även frekvenskontroll för att inte trötta ut tittarna med samma reklamfilmer. 

Allt eftersom tittarbasen växer kommer fler styrningar erbjudas såsom kön, ålder och plats. Eftersom Netflix sitter på en digitalplattform finns möjligheter till dynamisk annonsering vilket produktionsbolagen behöver förbereda sig på. Netflix har därmed förmågan att kunna skapa en helt unik annonsyta tack vare hög räckvidd, rörlig bild, ljud, fullskärm samt en kategorikontroll för annonsören. Det negativa är att Netflix inte planerar att införa tredjepartsmätning. Därmed kommer förvirringen vara total kring medieräckvidd kontra reklamräckvidd.

Vår rekommendation till alla annonsörer är därmed att följa UK-lanseringen noga samt att säkerställa att ens produktionsbolag är förberedd på dynamisk annonsering. Om Netflix lyckas med sin nya affärsmodell har HVOD potentialen att bli det starkaste annonsalternativet för rörlig bild i modern historia. 

Peter Nilsson
Mediechef Adon

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev