Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Här är 2020 års mest sedda program

Publicerad: 26 januari 2021, 13:20

På spåret, Melodifestivalen, Kalle Anka och Stefan Löfvens tal till nationen är fyra av de mest sedda programmen 2020.

Foto: SVT

Tv-tittandet ökade både linjärt och online under 2020. SVT står bakom de tio mest sedda programmen linjärt.


Ämnen i artikeln:

MMSSVTTV4AftonbladetExpressen

Dagens Media kunde nyligen rapportera att den genomsnittliga dagliga tittartiden ökade under 2020, från 127 minuter 2019 till 129 minuter. Samtidigt ökar antalet spenderade timmar i webb-tv med 14 procent till nästan 2,1 miljoner per dag.

Linjärt är det SVT som dominerar topplistorna. 2020 års mest sedda program är ”Kalle Anka och hans vänner” som på julafton lockade drygt 4,5 miljoner tittare, enligt MMS. Den är den högsta tittarsiffran för programmet sedan 1997.

Som väntat gick även ”Melodifestivalen” starkt under 2020, liksom ”På spåret”. Dessutom bänkade sig mer än 3 miljoner tittare framför tv-apparaterna när statsminister Stefan Löfven höll sitt tal till nationen i mars. 

När coronapandemin slog till i mars 2020 sköt tittandet på nyhetsprogram i höjden. På topplistan bland de mest sedda nyhetsprogrammen ligger TV4:s ”Nyheterna” från den 23 december i topp, följt av kanalens vädersändning samma dag. Programmen sågs av drygt 2,6 miljoner tittare vardera.

LÄS ÄVEN: Tv-tittandet 2020: Kvinnor tittar mer på linjär-tv – Discovery och TV4 växer online 

I webb-tv redovisar MMS topplistor över de program och klipp med flest starter under året. Programmet med allra flest starter är det första avsnittet av julkalendern ”Mirakel” i SVT Play. På andra plats kommer en livesändning på Expressen från 16 mars, och på tredje plats en live-sändning från Aftonbladet om mordet på Olof Palme från 10 juni.

Det klipp med allra flest starter under året kommer från Aftonbladet. ”Senaste nytt om corona”, publicerat den 8 mars, hade närmare 5 miljoner starter.

 

 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.