Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Hanna Stjärne: "Så nära en revolution vi kommit i mediebranschen"

JULFRÅGAN. SVT:s vd Hanna Stjärne ser tillbaka på en höst som skakat om mediebranschen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 24 December 2017, 07:00
Uppdaterad: 24 December 2017, 08:29

Ämnen i artikeln:

SVTHanna Stjärne

SVT:s vd Hanna Stjärne har som nyårslöfte att sträcktitta mer på tv-drama. Bild: Janne Naess

Vilken var den största branschhändelsen 2017?

– Det har varit en omskakande höst, kanske så nära en revolution vi har kommit i mediebranschen. Jag är själv djupt berörd av metoo-vittnesmålen och i stort sett alla kvinnliga kollegor jag har träffat på har i tanken gått igenom sitt liv och satt ord på händelser som har varit över gränsen. Vi har ett stort gemensamt ansvar att ta avstånd från alla sorters kränkningar och skapa arbetsplatser med ännu större ömsesidig respekt.  

– Under 2017 har också ondemand-tittandet på tv slagit igenom med full kraft. Varje tv-bolag har gjort sin egen resa under året och behöver förhålla sig till internationella bolag med enorma resurser, som till exempel Netflix. Allt fler svenskar tittar bara online, för SVT:s del är det snart 1,5 miljoner som enbart ser på SVT Play och aldrig slår på traditionell tv.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Att sträcktitta på ännu mer tv-drama. Start med Bron 4 på nyårsdagen.

Om du ska sia om 2018, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Jag tror, och hoppas, att seriösa medier lyckas göra den bästa valbevakningen hittills. I en tid med ökad polarisering och nya möjligheter att sprida desinformation är det viktigare än någonsin att möta publiken digitalt med högkvalitativ, trovärdig och opartisk journalistik. Och det är viktigare än någonsin att plocka upp berättelser från hela landet, att valbevakningen är viktig på riktigt för just dig, oavsett var du bor.

Ämnen i artikeln:

SVTHanna Stjärne

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.