Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Hanna Stjärne: ”Det ligger ett enormt stort arbete bakom avslöjandet”

Publicerad: 24 December 2019, 10:21

Hanna Stjärne, vd på SVT, summerar det händelserika året.

Det ska bli intressant att följa vad affärerna mellan telekombolag och broadcasting-bolag innebär för kommersiell tv, säger SVT:s Hanna Stjärne.


Ämnen i artikeln:

SVTHanna Stjärne

Telia-affären, Swedbank-granskningen och innovativa lokaltidningar. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Hanna Stjärne är vd för SVT. 

1. Vilken var den största branschhändelsen 2019? 

– I Sverige: Telia/Bonnier Broadcasting-affären och Nents samarbete med Telenor. Vi ser en stor internationell trend där telekombolag vill köpa eller samarbeta med tv-bolag för att göra dem till en del av sin affärsmodell. Vad det kommer att innebära att kommersiell tv i större utsträckning blir ett medel för att uppnå något annat blir intressant att följa.     

2. Årets tuffaste utmaning? 

– Hur professionellt journalister hanterar de hot som de ofta möter. Och hur innovativt lokaltidningarna arbetar, inte minst i arbetet med digitala prenumerationer.  

 3. Årets viktigaste publicering? 

– Swedbank-granskningen. Det ligger ett enormt stort arbete bakom avslöjandet och det kräver stark journalistisk skärpa och systematik.  

4. Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år? 

– Jag hoppas på en fördjupad diskussion om hur svenska medieföretag ska kunna säkra utbudet av program och journalistik om hela Sverige. Särskilt givet det ökande inflytande som stora internationella bolag och plattformar har, från USA men numera också genom konsumenttjänster från Kina.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTHanna Stjärne

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.