Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Handlar om att vara snabb, våga och vilja mycket"

Publicerad: 7 Maj 2016, 21:39
Uppdaterad: 9 Maj 2016, 08:26

LÖRDAGSINTERVUN. Expressen har på kort tid rekryterat 40 personer till sin tv-organisation. Här är tv-chefen Bella Levys strategi för framtiden.


Hon har jobbat på Expressen i 12 år, som reporter, krönikör och nöjeschef.

I dag leder Bella Levy Expressens webb-tv-redaktion – som på kort tid tredubblats.

– Fram till förra hösten var vi en mindre avdelning på Expressen, med cirka 20 medarbetare. Vi gjorde livesändningar, intervjuer och inslag, men i betydligt mindre skala. Sedan i höstas  har vi vuxit ordentligt, och är i dag drygt 60 personer som arbetar med att producera tv, säger hon.

Expressen har byggt två nya studios, och slutit ett samarbetsavtal med CNN.

– Breaking news är vår paradgren, som alltid för Expressen, men Expressen TV jobbar också med program, nyhets-, sport- och nöjesklipp, grävjobb, viral-tv, klipp till Facebook och Instagram samt live till Facebook. Det är mycket och många olika format inom rörligt och det kräver en hel del. Inte bara tekniskt utan vi ställer höga krav på våra medarbetare.

– Vi är väldigt glada över våra samarbeten med CNN och Buzzfeed, som vi får material ifrån dagligen. I vårt samarbete med CNN ingår också att vi skickar mycket material till dem, och vi är så klart stolta över att CNN ofta använder material från oss. Det är en speciell känsla att se våra inslag rulla hos dem.

Kommer ni att rekrytera ännu fler?

– Ja, vi rekryterar just nu. Och vi söker ständigt efter nya skarpa medarbetare. Vi letar alltid efter nyhetsdrivna tv-talanger, reportrar, redigerare, bildproducenter och tv-tekniker.

Vilken typ av tv-format ska ni lansera?

– Vi utvecklar flera nya format inom sport, nyheter och nöje. Vi kommer berätta mer när det närmar sig lansering.

Hur tänker du att ni ska konkurrera med alla andra levernatörer av rörlig bild?

– Det är intressant att se hur vi på kort tid etablerat oss som den som driver utvecklingen på nyhets-tv-fronten i digitala kanaler, och det både sporrar oss och gör oss lite skakiga när aktörer som SVT säger att "vi ska utmana kvällstidningarna på live-tv". 

– Expressens DNA är nyheter och det är därifrån vi också bygger vår tv-verksamhet. Det finns ingen manual då utvecklingen går väldigt snabbt.

Hittills är er tv-produktion en förlustaffär – hur ska ni lyckas få lönsamhet i den?

– Det finns hur stor potential som helst. Rörlig marknadsföring är väldigt viktig för företag som vill bygga varumärken och driva försäljning. Traditionell tv tappar tittare samtidigt som tv i digitala kanaler växer kraftigt. Med ökad trafik kommer ökade intäkter, det ser vi redan, och det är en superspännande utveckling.

Så, hur ser framtidens webb-tv ut?

– Ingen vet riktigt vart vi är på väg och alla vill väldigt mycket. Allt handlar om att vara snabb, att våga och att vilja mycket.

– Vi producerar tv, och det gör TV4 och SVT också, men vi gör det på helt olika sätt och vi har ingen ambition att göra det som broadcastbolagen gör. Vi ska producera nyhets-tv och rörligt material i ny form. Och vi ska göra det på vårt sätt. Vi är en kvällstidning vars tv-innehåll finns överallt - via desktop, i mobilen, i Apple TV, via Facebook och Instagram.

För Expressens del - hur stor kommer tv-redaktionen att bli?

– Hur stort som helst! Nej, men snarare då att tv och text kompletterar varandra ännu mer, tillsammans med bildspel, grafik, tv-klipp, livesändningar, chattar och så vidare. Ibland lämpar sig live-tv bäst och ibland det skriva materialet tillsammans med rörligt inslag, klipp. Men redan idag är det tydligt att tv är vår viktigaste nyhetsleverans i breaking news-läge.

Vad ser du som er största utmaning?

– Att vi i en djungel av nya utmaningar satsar på rätt sak, i rätt tid. Och att samtidigt ständigt utveckla, utvärdera, höja trafiken och höja kvaliteten i det material vi producerar. Målet är också att fortsätta öka intäkterna digitalt. 

Planerar Expressen att, som Aftonbladet gör, MMS-mäta sin reklamexponering?

– Personligen tycker jag att MMS känns förlegat. Redaktionellt är det mycket roligare att följa och fokusera på realtidsdata. Se beteenden och följa mönster, minut för minut. Och snabbt kunna göra förändringar efter användarbeteende. 

– Men det saknas en gemensam standard för detta som alla skulle kunna jobba utifrån.   

Vad gjorde du innan du hamnade på Expressen?

– Jag pluggade journalistik på folkhögskola och testade lite av varje. Jag har bland annat jobbat som konsthallsvärd, och på H&M, jag har byggt främre och bakre stötdämpare till Saab-bilar. Jag har stått i bar, serverat och drivit kaféverksamhet. Jag passade också på att resa en hel del, ett par månader i stöten.

– Under en period arbetade jag som lärarvikarie och stödperson till en grupp tjejer som gick högstadiet. De kom från Bosnien till Sverige ett par år tidigare och behövde lite extra hjälp.

Hur du tillbringar du helst din helg? 

– Med min familj. Alltid. Sedan går det att addera lite av varje, till exempel vänner och släkt och heliumballonger. Jag är också oerhört svag för fina presentpåsar och festdekorationer. 

 

Lyssna här på Bellas bästa spellista för helgen:

 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.